مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

موتور جستجو چیست؟

اطلاعات دفتر ایران

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

در سال های گذشته شما اگر اطلاعاتی درمورد مطلبی می خواستید، باید به دنبال افراد و یا کتاب‌هایی می رفتید که در حوزه اطلاعاتی شما دانشی داشته باشند و حتی اگر مطلب شما تخصصی بود، پیدا کردن منابع برای دریافت اطلاعات موردنیازشما، بسیار دشوار بود. پس از ظهور اینترنت و پیدایش انواع موتورهای جستجو  مختلف، کم‌کم یافتن اطلاعات آسان تر شد و هر شرکت و شخصی توانست با ایجاد یک وب‌ سایت یا پایگاه داده اطلاعاتی، داده‌های موردنیاز را در این شبکه اینترنتی آپلود کند تا بقیه افرادی که نیاز به داده‌های آن داشتند، بتوانند از آن ها استفاده کنند.
شما برای یافتن مطالب مورد نیاز خود در اینترنت، نیاز به سایتی دارید تا بتواند جستجو موضوع شما را بر اساس کلمه کلیدی مورد نظر، انجام دهد. بنابراین، نیاز به انواع موتورهای جستجو  احساس می‌شود تا بتواند منابع اطلاعاتی موردنیاز شما را نمایش دهد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا انواع موتور جستجو به همراه تکنیک ها را  بصورت خلاصه، بیان کنیم.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو چیست؟

...................

موتور جستجو ابزاری است که اطلاعات مورد نیاز شما را از پایگاه داده‌ها و سایت‌های گوناگون بر اساس الگوریتمی که دارد، استخراج می‌کند و نمایش می‌دهد.
در دنیای حاضر، با توجه به رشد سرعت انتشار انواع اطلاعات و جستجوی کاربران، استفاده از انواع موتور جستجو افزایش پیدا کرده است. از این رو این نکته خیلی مهم است که این موتورها دارای الگوریتم درستی باشند تا بتوانند اطلاعات موردنیاز مخاطبان را به درستی و به صورت دقیق به ان ها نمایش دهند.

انواع موتور جستجو

...................

زمانی که  اسم موتور جستجو را می شنویم، اولین اسمی که در ذهن همه ما ، ایجاد می شود سایت گوگل است. اما خوب است بدانید که  امروزه موتورهای جستجو، نسبت به زمان گذشته بیشتر شده است و هرکدام کارایی مربوطه و خاص خود را دارند.

انواع موتور های جستجو در حالت کلی:

  1.  موتور جستجو بر اساس خزیدن در سایت‌ها و پایگاه داده‌ها
  2. دایرکتوری‌ها
موتور جستجو چیست؟

 

  • موتور جستجو بر اساس خزیدن

یکی از دسته کلی انواع موتور جستجو محسوب می شود، که برای خزیدن در سایت دارای یک ربات عنکبوتی است و در سایت‌ها، به ویژه  وب ‌سایت های جدید خزش می‌کند و بر اساس کلمه کلیدی و دیگر معیارها شاخص گذاری می‌کند و اگر دارای مشکلی نباشد، آن را به پایگاه داده خود برای نمایش به کاربران ذخیره می‌کند. گوگل یکی از نمونه این سایت‌ها می باشد.
 

  • دایرکتوری‌ها

دایرکتوری‌ها دومین نوع موتور جستجو است که اطلاعاتی هم چون: کسب‌وکارها، فعالیت‌ها و ... را طبق دسته‌بندی خاصی که دارند، ذخیره می‌کند. یاهو یک نمونه از این سایت‌ها است.
ابتدا صاحب کسب‌وکار و ...، اطلاعات فعالیت خود را بر اساس نوع کاری که انجام می دهد در یکی از فهرست‌های دایرکتوری ثبت می کند. همچنین کلمات کلیدی مرتبط نیز مشخص می‌شود. پس از این که لینک وب سایت و اطلاعات خود را ثبت کرد، اطلاعات او طبق فهرستی که قرار داده است، توسط مدیران دایرکتوری  ابتدا بررسی سپس تائید می گردد.

سایر موتور های جستجو

...................

به‌غیر دو نوع دایرکتوری و موتور جستجو بر اساس خزیدن ، موتورهای جستجو بر اساس کاربرد خود نیزم توانند به زیر دسته‌های کوچک‌تری تقسیم شوند:

  •  هم اکنون اکثر موتورهای جستجو، اطلاعات خود را به شکل‌های متفاوتی نمایش می‌دهند که هرکدام نیزالگوریتم‌ ها و تکنیک‌های مختص به خود را دارند.

به طور مثال گوگل یکی از این موارد است. گوگل به‌غیراز نمایش لینک سایت‌ها، دارای یک صفحه‌نمایش عکس (google image)، ویدئو، محصولات و نیوز (google news) می باشد که هرکدام برای این که سایتی در صفحه اول آن‌ها دیده شود، تکنیک‌های خاص خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد.

  •  برخی از موتورهای جستجو مثل Dogpile تعدادی اطلاعات میانی از صفحات دیگر موتورهای جستجو و دایرکتوری‌ها جمع‌آوری می‌کنند و به  نمایش می گذارند.

برترین موتورهای جستجو

...................

 

  • گوگل

موتور جستجو گوگل نیازی به معرفی ندارد. اولین، معروف ترین و پر استفاده ترین نوع موتور جستجو است. بر اساس آخرین گزارش ها ، مقدار جستجو در گوگل بیش از 86 درصد بوده که در رتبه نخست در موتورهای جستجو قرار گرفته است.

  • بینگ

تلاش شرکت بینگ در ابتدا برای این بود که بتواند گوی رقابت را در جستجوی محلی در دست داشته باشد اما موفق نشد. البته بعد یاهو، بیشترین میزان استفاده را بین افراد دارد.

  • یاهو

یاهو نیز یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط بینگ مدیریت می‌شود. سرویس ایمیل یاهو، امروزه به عنوان یکی از پر کاربرد ترین سرویس ارسال و دریافت نامه، مورد استفادکاربران قرار می گیرد. در چند سال گذشته ، سرویس یاهو چت، متوقف شد.

  • Ask.com

هم اکنون اسک موفق شده است 3 درصد جستجوی کل را در دست داشته باشد. پایه ی سایت اسک، بر اساس پرسش و پاسخ است. به گونه ای که توسط کاربران سؤالاتی پرسیده و پاسخ داده می‌شود.

  • AOL.com

این سایت امروزه سهم جستجوی 0.6 درصد را در بر دارد. شبکه AOL چندین وب‌سایت معروف را برای جستجو اطلاعات تحت پوشش خود قرار می‌دهد مثل  engadget.com،techchrunch.com و the huffingtonpost.com.

  • Baidu

این سایت در سال 2000 تأسیس گردید و به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو در چین مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. با توجه پر جمعیت بودن کشور چین، Baidu یکی از انواع موتور جستجوهایی است که به صورت میلیاردی در آن کوئری مورد جستجو قرار می‌گیرد و از این ‌رو  دارای رتبه 4 الکسا می باشد.

  • Wolframapha

این موتور جستجو با سایر نوع ها  کمی تفاوت دارد. در واقع یک موتور جستجوی محاسباتی است و به شما اطلاعات، داده‌ها و فرمول‌ها را برای موضوعات محاسباتی و عددی ارئه می دهد.

  • DuckDuckGo

معمولا همیشه یک نارضایتی از کاربران موتورهای جستجو وجود دارد و آن این است که از اطلاعات آن ها سوء استفاده می شود. برای رفع این مشکل، DuckDuckGo  بهترین گزینه می تواند باشد. DuckDuckGoامنیت حریم خصوصی کاربران را تضمین می کند. خوب است بدانی که هیچ کدام از اطلاعات شخصی کاربر یا نتایج گذشته را ذخیره نمی کند.

این موتور جستجو مزیت‌های زیادی نسبت به سایر موتور ها جستجو دارد. مانند: دارا بودن رابط کاربری ساده، اطلاعات و مسیر جستجوی ان ها  را ذخیره نمی‌کند و از آگهی‌های تبلیغاتی پشتیبانی نمی کند، قطعا اگر این وب سایت بین کاربران محبوب شود می‌تواند رقابت تنگاتنگی با گوگل داشته باشد.

  • Internet Archive

Archive.org : آرشیوی از تمامی اطلاعات و تاریخچه تمامی سایت‌ها و دامنه‌ها می باشد.

  • Yandex.ru

طبق الکسا، این سایت جزء سی تا سایت‌های محبوب و رتبه چهار روسیه را دارد که خدمات و محصولات را نمایش و معرفی می کند.65 درصد از جستجوی تمامی کشور روسیه را این سایت تشکیل می‌دهد.

  • Seznam

Seznam  یک موتور جستجو در جمهوری چک می باشد که در سال 1996 توسط فردی به نام Ivo Lukačovič در جمهوری چک تاسیس شد.

  • Yippy Yippy

این نوع یک موتور جستجوی معمولی نمی باشد، Yippy Yippyیک موتور جستجوی مبتنی بر داده های داخلی است.

  • آمازون

رشد آمازون در سال‌های 2015 تا 2018، از 46 درصد به 54 افزایش پیدا کرد و گوگل را مورد شکست قرار داد.

 

انواع موتور جستجو داخلی

...................

موتورهای جستجو داخلی بسیاری در سال های ایجاد شده است که هرکدام در دسته‌هایی که در بالا معرفی شد، قرار می‌گیرند. ضمن این که بیشتر این موتور های جستجو در حال حاضر، دایرکتوری هستند و به معرفی کسب ‌وکارها همراه با اطلاعات آن‌ها می‌پردازند. معروف‌ترین این سایت را می‌توان کتاب اول نام برد.

موتور جستجو چیست؟

سوالات متداول

...................


بهترین موتور جستجو کدام است؟

گوگل با بیش از 86 درصد از سهم بازار جستجو، به عنوان برترین موتور جستجو در حال حاضر در جهان به شمار می آید.


 

چرا به آن موتور جستجو می گویند؟

موتور جستجو یک سیستم نرم افزاری می باشد که برای انجام جستجوهای وب ایجاد شده است. نتایج جستجو در واقع در یک صفحه، نمایش داده می شوند که معمولا به عنوان صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نامیده می شود.


 

کدام موتور جستجو خصوصی می باشد؟

DuckDuckGo  یکی از معروف ترین موتورهای جستجوی امن محسوب می شود. این یک ابزار فراجستجوی مفید است که نتایج را از بیش از 400 منبع از جمله یاهو، بینگ و ویکی پدیا جمع آوری می کند. یکی از ویژگی های اصلی این موتور جستجو این است که تاریخچه جستجوی کاربر را ذخیره نمی کند.

موتور جستجو چیست؟

675 ادمین وب سایت


لینک کوتاه : https://adib-it.com/b/145