مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

تفاوتی ندارد در یک روز کاری به قصد تحقیق و جمع آوری اطلاعات یا در اوقات فراغت خود برای سرگرمی گوشی موبایلتان را دست می‌گیرید، پشت سیستم می‌نشینید، لپ تاپ را روشن می‌کنید و در نهایت دنبال چیزی در اینترنت می‌گردید، در هر صورت شما از موتور جستجو برای رسیدن به هدفتان استفاده کرده‌اید! موتور جستجوگر نرم‌افزاری کاربردی است که با آن الگوریتم‌های خاص و‌ فناوری‌های پیشرفته‌اش به شما برای پیدا کردن اطلاعات درباره هر موضوعی که فکرش را می‌کنید و ‌نمی‌کنید کمک می‌کند.

موتور جستجو (Search engine) چیست؟

در تعریفی ساده و قابل درک از موتور جستجو می‌توان آن را ابزاری آنلاین دانست که به کاربران اینترنت کمک می‌کند بر اساس کلمه‌های کلیدی یا عبارت‌هایی که وارد کرده‌اند، در سایت‌های مختلف به دنبال اطلاعات مورد نیاز خود برگردند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک موتور جستجوگر به صورت مداوم اطلاعات را درباره صفحه‌های موجود در وب سایت‌های مختلف جمع‌آوری کرده و در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند. به این ترتیب وقتی عبارتی را جستجو می‌کنید، موتور جستجو وارد عمل شده و پایگاه داده خود را برای پیدا کردن صفحات مطابق با کلمه کلیدی یا عبارت سرچ شده توسط شما، جستجو می‌کند.

در نهایت هم فهرستی از این صفحات را برایتان به نمایش در می‌آورد. آنچه درباره صفحه نتایج موتور جستجو اهمیت دارد این است که طوری چیده می‌شوند که از نظر موتور جستجو مرتبط تر و مفیدتر هستند؛ اینجاست که اهمیت بهینه سازی یا سئو موتور‌جستجو خودش را نشان می‌دهد.

موتور جستجو چیست؟ معرفی محبوب ترین موتورهای جستجو

محبوب ترین موتور های جستجو

زمانی که  اسم موتور جستجو را می شنویم، اولین چیزی که به ذهن همه ما می‌آید، سایت گوگل (Google) است. اما خوب است بدانید که  امروزه موتورهای جستجو، نسبت به زمان گذشته بیشتر شده است و هر کدام کارایی مربوط و خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم شما را با محبوب‌ترین موتورهای جستجو آشنا کنیم که شامل موارد زیر است:

  • موتور جستجوی گوگل؛
  • موتور جستجو بینگ؛
  • موتور جستجو یاهو؛
  • موتور جستجو داک داک گو؛
  • موتور جستجو یاندکس؛

مقاله مرتبط: SEO جیست؟

موتور جستجو چیست؟ معرفی محبوب ترین موتورهای جستجو

موتور جستجوی گوگل (Google)

موتور جستجوی Google نیازی به معرفی ندارد. اولین، معروف ترین و پر استفاده ترین نوع موتور جستجو است. بر اساس آخرین گزارش ها ، مقدار جستجو در گوگل بیش از 86 درصد بوده که در رتبه نخست در موتورهای جستجو قرار گرفته است. بله همان‌طور که ملاحظه کردید موتور جستجو به جز گوگل هم داریم منتها گوگل نه فقط یک موتور جستجو قوی بلکه محبو‌ب‌ترین و پر‌استفاده‌ترین موتور جستجوگر دنیا است؛ به طوری که:

  • روزانه بیش از 5.4 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود؛
  • گوگل هر ثانیه به طور میانگین 92 جستجو را پردازش می‌کند؛
  • در سال 2021، 25.2 تریلیون جستجو در گوگل انجام شده است؛
  • گوگل بیشتر از 91 درصد از سهم بازار جستجوی جهانی در اختیار گوگل قرار دارد؛
  • گوگل در بیش از 150 کشور و به بیش از 25 زبان در دسترس است؛
  • بیش از 3.5 میلیارد کاربر فعال ماهانه از گوگل در سراسر جهان استفاده می کنند؛

با وجود چنین آمار و ارقامی معلوم است که گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجو در اینترنت شناخته می‌شود؛ آن هم نه فقط برای کامپیوتر بلکه بهترین موتور جستجو برای اندروید و همین‌طور محبوب‌ترین موتور جستجو آیفون!

موتور جستجوی بینگ (Bing)

تلاش شرکت بینگ در ابتدا برای این بود که بتواند گوی رقابت را در جستجوی محلی در دست داشته باشد اما موفق نشد. البته بعد یاهو، بیشترین میزان استفاده را بین افراد دارد.

موتور جستجوی یاهو (Yahoo)

یاهو نیز یک دایرکتوری معروف است که امروزه توسط بینگ مدیریت می‌شود. سرویس ایمیل یاهو، امروزه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین سرویس ارسال و دریافت نامه، مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. در چند سال گذشته ، سرویس یاهو چت، متوقف شد.

موتور جستجوی DuckDuckGo

معمولا همیشه یک نارضایتی از کاربران موتورهای جستجو وجود دارد و آن این است که از اطلاعات آن ها سوء استفاده می شود. برای رفع این مشکل، DuckDuckGo  بهترین گزینه می تواند باشد. DuckDuckGo امنیت حریم خصوصی کاربران را تضمین می کند. خوب است بدانید که هیچ کدام از اطلاعات شخصی کاربر یا نتایج گذشته را ذخیره نمی کند.

این موتور جستجو مزیت‌های زیادی نسبت به سایر موتور ها جستجو دارد. مانند: دارا بودن رابط کاربری ساده، اطلاعات و مسیر جستجوی آن ها را ذخیره نمی‌کند و از آگهی‌های تبلیغاتی پشتیبانی نمی کند، قطعا اگر این وب سایت بین کاربران محبوب شود می‌تواند رقابت تنگاتنگی با گوگل داشته باشد.

موتور جستجوی یاندکس (Yandex)

این سایت جزء سی تا سایت‌های محبوب و رتبه چهار روسیه را دارد که خدمات و محصولات را نمایش و معرفی می کند. 65 درصد از جستجوی تمامی کشور روسیه را این سایت تشکیل می‌دهد.

موتور جستجو چیست؟ معرفی محبوب ترین موتورهای جستجو

کلام آخر

حالا که با مفهوم موتور جستجو آشنا شدید، حتماً به خوبی دستتان آمده که بهینه سازی موتور جستجو تا چه حد مهم است و هر سایتی برای این که در صفحه نتایج جستجو حرفی برای گفتن داشته باشد و دیده شود به خدمات سئو نیاز دارد.  حتی نحوه طراحی سایت یعنی اصولی و استاندارد طراحی شدن آن هم تاثیر زیادی روی جلب نظر موتور جستجوگر دارد. از همین رو ما در شرکت ادیب، بهترین خدمات طراحی سایت و سئو را برای شما عزیزان ارائه کرده‌ایم. این‌گونه وب سایتی خواهید داشت که موتور جستجو عاشقانه آن را به کاربران نمایش می‌دهد!

سوالات متداول

1. نام اولین موتور جستجو چیست؟

اگرچه پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد اما می‌توان گفت که Archie، WAIS، Gopher و WebCrawler نقش مهمی در پیشرفت موتورهای جستجو داشته‌اند؛ از آن طرف هم Yahoo! و Google به عنوان پیشگامان موتورهای جستجوی امروزی شناخته می‌شوند.

2. موتور جستجو چگونه کار می کند؟

ربات‌های موتور جستجو دائماً در حال گشت و گذار در وب هستند و صفحات جدید و به روز شده را پیدا می‌کنند. این کار که خزش نام دارد با دنبال کردن لینک‌ها از یک صفحه به صفحه دیگر انجام می‌شود. در این فرایند محتوای هر صفحه خوانده شده و در پایگاه داده موتور جستجو ذخیره می‌شود. سپس نوبت به فهرست سازی یا همان ایندکسینگ می‌رسد که شامل تجزیه و تحلیل محتوای صفحه و استخراج کلمه‌های کلیدی است.

این اطلاعات بعداً برای رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت هم رتبه‌بندی یا رنکینگ را داریم یعنی وقتی کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، موتور جستجو از پایگاه داده خود برای پیدا کردن صفحات مرتبط با آن عبارت، استفاده کرده و سپس نتایج مناسب و مفید را به کاربر نشان می‌دهد.

3. موتور جستجو چه نوع نرم افزاری است؟

نرم افزار موتور‌جستجو بسیار کاربردی بوده  الگوریتم‌های پیچیده و فناوری‌های پیشرفته‌ای برای فهرست کردن و رتبه‌بندی صفحات وب بر اساس مرتبط بودن، کیفیت و اعتبار آن‌ها دارد.

4. تفاوت مرورگر و موتور جستجو چیست؟

البته که مرورگر و موتور جستجو با هم فرق دارند  آن هم با وجود این که هردوی آن‌ها ابزارهای مهمی برای دسترسی به اطلاعات در اینترنت هستند! مرورگر، نرم‌افزاری است که با استفاده از آن به صفحات وب، تصاویر، ویدئوها و دیگر محتواهای آنلاین دسترسی خواهید داشت. در حالی که موتور جستجو این فرصت را به کاربر می‌دهد که بر اساس کلمه کلیدی یا عبارتی که جستجو می‌کند وارد وبسایت‌های مختلف شود.

موتور جستجو چیست؟ معرفی محبوب ترین موتورهای جستجو

1029 ادمین