مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان

اطلاعات دفتر ایران

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

در سال های اخیر، سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در دنیای دیجیتال و تجارت آنلاین رواج زیادی داشته است؛ به طوری که سئو سایت به عنوان یک روش بازاریابی جهانی شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید که سئو چیست؟ باید بگوییم شامل اقداماتی است که روی یک وبسایت انجام می‌شود و کمک قابل توجهی به آن سایت می‌کند که بتواند رتبه و موقعیت بهتری در در نتایج موتورهای جستجوی اینترنتی همچون گوگل، مایکروسافت بینگ و غیره بدست بیاورد.

SEO مخفف چیست؟

اگر آشنایی چندانی با مفهوم سئو ندارید، خوب است بدانید که کلمه SEO مخفف عبارت (search engine optimization) به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. فرآیند سئو کردن و بهینه سازی سایت در واقع به موتورهای جستجویی همچون گوگل برای درک هرچه بهتر محتوا و به کاربران برای پیدا کردن سایت و تصمیم گیری در مورد بازدید آن وبسایت از طریق موتور جستجو کمک می‌کند.

4 هدف اصلی سئو و بهینه سازی سایت

رک و راست بگوییم کسب درآمد بیشتر همواره یکی از اهداف اساسی در حوزه سئو بوده و هست! هیچ کسی نمی‌تواند منکر این موضوع شود که کسب و کارهای آنلاین برای افزایش درآمد خود به دنبال بهینه سازی و سئوی سایت هستند، چرا که به پشتوانه سئوی قوی، وبسایت آن‌ها جایگاه بهتری در نتایج جستجو بدست می‌آورد و می‌تواند رتبه بالاتری در لیست نتایج داشته باشد.

به این ترتیب در موقعیت بهتر و چشمگیرتری نسبت به رقبا قرار گرفته و تعداد بیشتری از کاربران به آن سایت وارد می شوند. همین موضوع باعث شده این روزها هزاران وبسایت با خدمات و محصولات مختلف در حال رقابت برای رسیدن به جایگاه اول در نتایج جستجو باشند. از همه این‌ها که بگذریم به طور کلی 4 هدف اصلی و فوق‌العاده مهم سئو در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  1. افزایش بازدید و ترافیک سایت؛
  2. افزایش درآمد، فروش خدمات و محصولات؛
  3. برندسازی آنلاین و گسترش نام برند؛
  4. بهبود و افزایش رتبه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو؛

ناگفته نماند دستیابی به اهداف فوق تنها در صورتی ممکن است که تسلط کافی بر علم سئو سایت داشته باشید؛ از همین رو همواره توصیه می‌شود که بهینه سازی سایت برای موتور جستجو را به کارشناسان سئو حرفه‌ای بسپارید.

موتور جستجو چیست و چگونه کار می‌کند؟ 

موتور جستجو نرم افزار یا سامانه‌ای است که با استفاده از الگوریتم‌ها و الگوهایی خاص، اطلاعات را از وبسایت‌های مختلف جمع‌آوری کرده و به کاربر نمایش می‌دهد. در واقع بعد از این که کاربر کلمه کلیدی موردنظر خود را سرچ کرد، موتور جستجو وارد عمل می‌شود و در ابتدای امر کلمات و عبارت‌های مشابه را در پایگاه داده خود جستجو می‌کند. سپس محتوای صفحات وب را تحلیل و ارزیابی کرده و در نهایت بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اگرچه موتورهای جستجوی نسبتاً زیادی در دنیا وجود دارد که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما گوگل پراستفاده‌ترین و نام آشناترین موتور جستجو است که توانسته 92 درصد سهم بازار را از آنِ خود کند. با این تفاسیر صرف نظر این که چه محصولی می‌فروشید، چه خدماتی ارائه می‌دهید یا در چه زمینه‌ای تخصص و تجربه دارید و اطلاعات خود را با دیگران در میان می‌گذارید، برای موفقیت و بقا نیاز دارید که توجه موتورهای جستجو به ویژه گوگل را جلب کنید و اعتمادش را بدست بیاورید.

SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان
SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان

چرا سئو مهم است؟ 4 دلیل قانع کننده برای سرمایه گذاری روی سئوی سایت

اهمیت سئو از این بابت است که اگر به درستی و کاملاً اصولی انجام شود، مزایای فوق العاده‌ای را به همراه خواهد داشت. به این صورت که باعث افزایش بازدید وب سایت، اعتماد کاربران، نرخ تبدیل و فروش می‌شود. به اضافه این که نسبت به دیگر روش های بازاریابی هزینه کمتری دارد، مستقیماً روی تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد. یک سرمایه‌گذاری بلند مدت با پایداری و ماندگاری بالا محسوب می‌شود و غیره که در ادامه این مزایا را مفصل توضیح خواهیم داد.

1. افزایش بازدید وب سایت

در نظر داشته باشید هرچه وبسایت شما در نتایج جستجو بهتر و بالاتر دیده شود احتمال کلیک کردن و ورود کاربران به صفحات شما بیشتر خواهد شد؛ بنابراین به یقین می‌توان گفت که اصلی‌ترین مزیت و اهمیت بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو، کمک به افزایش بازدیدکنندگان سایت است؛ بازدیدکنندگانی که در ادامه به مشتری یا مخاطب همیشگی تبدیل می‌شوند، از آن کاربرهایی که هرجا بروند باز هم برای دریافت خدمات، خرید محصولات و کسب اطلاعات به وب سایت شما بر می‌گردند!

اهمیت این موضوع برای هر کسب و کار آنلاین بسیار حیاتی و مهم است به خصوص که رقابت شدیدی در فضای دیجیتال وجود دارد؛ در نتیجه لازمه موفقیت یک تجارت اینترنتی این است که وبسایت آن در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو دیده شود.

2. افزایش اعتماد کاربران

مزیت دیگر سئو این است که به اطمینان و اعتبار وبسایت و آن کسب و کار اینترنتی کمک می‌کند؛ چرا که هدف نهایی از بهینه سازی ایجاد سایتی با دامنه قوی، طراحی زیبا و تجربه کاربری عالی است! همین آیتم‌ها به خودی خود برای معتبر و محبوب شدن آن وبسایت در میان کاربران کفایت می‌کند.

گفتنی است گوگل برای ارزیابی قدرت و اعتبار دامنه سایت از معیارهای مختلفی استفاده می‌کند که از جمله آن می‌توان به بک لینک‌های با کیفیت، بهینه سازی صفحات داخلی، محتوای سئو شده و غیره اشاره کرد. از این‌ها گذشته برای ایجاد برند قابل اعتماد به تلاش، صبر و تعهد نیاز دارید و همه این‌ها را می‌توانید با مراجعه به یک شرکت خدمات سئو حرفه ای و معتبر دریافت کنید.

3. تضمین کننده موفقیت هر کسب و کار

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده بیشترین نرخ کلیک مختص 3 نتیجه اولی است که در صفحه اول گوگل حضور دارند؛ بنابراین اگر وبسایت شما چنین رتبه‌ای ندارد، دیده نمی‌شوید و رک بگوییم قافیه را باخته‌اید! پس فوراً دست بکار شوید و راه حلی برای بهبود رتبه خود پیدا کنید و البته چه چیزی بهتر از بهینه سازی؟! آن هم در شرایطی که سئو کردن درست و اصولی یک سایت می‌تواند موفقیت و سودآوری آن را تضمین کند.

4. بروزرسانی همیشگی

از دیگر مزایای خدمات سئو که به پشتوانه آن‌ها می‌توان روی موفقیت و افزایش درآمد یک سایت حساب کرد، بروز رسانی همیشگی است. به بیان دیگر یکی از ویژگی‌های مهم سئو این است که روش‌های آن همیشه و مدام آپدیت می‌شوند و تحت تاثیر معیار های مختلفی قرار دارند. با این تفاسیر از مدیران سایت‌ها و صاحبان کسب و کارها انتظار می رود که اقدامات مربوط به بهینه سازی را مدام رصد و ارزیابی کنند.

موضوعی را به عنوان یک نکته فوق طلایی خدمتتان می‌گوییم و امیدواریم که آن را آویزه گوشتان کنید؛ دنیای جستجوی اینترنتی کاملاً تحت کنترل گوگل قرار دارد و قواعد این بازی مدام تغییر می‌کند چرا که موتور جستجوی گوگل الگوریتم‌های خود را در فواصل نسبتاً کوتاهی تغییر می‌دهد؛ بنابراین حتماً حواستان به این تغییرات باشد و به هیچ وجه از آن‌ها غافل نشوید.

انواع روش های سئو 

اگر اهل فیلم‌های وسترن دهه بیست میلادی باشید بدون شک می‌دانید که از کلاه سیاه و سفید برای تشخیص قهرمان و افراد شرور استفاده می‌شد؛ به این صورت که قهرمان و شخصیت اصلی فیلم کلاه سفید بر سر داشت و کاراکتر شرور را می‌توانستید با کلاه مشکی روی سرش تشخیص دهید. در سئو هم همین است سئو کلاه سفید White hat SEO یعنی برای بهینه سازی سایت فقط و فقط از قوانین، تاکتیک‌های اخلاقی و دستور‌العمل‌های موتور جستجو پیروی کنید.

در حالی که سئو کلاه سیاه Black Hat SEO به معنای بهبود رتبه سایت با استفاده از روش‌هایی برخلاف قوانین موتورهای جستجو است؛ تکنیک‌هایی خطرناک که می‌تواند نتایج زیان بار زیادی برای وبسایت شما داشته باشد؛ البته در سئو یک کلاه دیگر هم به اسم کلاه خاکستری Gray hat SEO داریم که شامل تاکتیک‌های بهینه سازی نه کاملاً قانونی و نه کاملاً غیر قانونی است. این قانون هم که می‌گویم هیچ ربطی به قوانین موضوعه کشورهای مختلف و حتی قوانین بین‌المللی ندارد؛ در واقع قوانینی نانوشته بین موتورهای جستجو و سئوکاران است!

با توجه به اینکه سئو یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود برای بهبود اوضاع و احوال وبسایت‌های مختلف در موتورهای جستجو و جذب ترافیک است؛ در ادامه هر یک از انواع تکنیک‌های سئو نامبرده شده را کامل‌تر توضیح خواهیم داد.

سئو کلاه سفید 

سئو کلاه سفید یکی از معروف‌ترین روش‌های بهینه‌سازی سایت است. در این روش برای بهتر شدن رتبه سایت در نتایج جستجو از تکنیک‌های مُجاز استفاده می‌شود؛ تکنیک‌هایی که با استاندارهای موتورهای جستجو کاملاً مطابق دارند؛ البته این را هم بگوییم که این روش بهینه سازی همچون هر کار درست و اصولی دیگری به صبر و مداومت نیاز دارد و این طور نیست که با استفاده از سئو کلاه سفید بتوانید راه صدساله را یک شبه بروید و فوراً وبسایتتان را آن بالا بالاهای نتایج جستجو ببینید! در عوض نتایج بدست آمده از این روش کاملاً پایدار و ماندگار هستند و نیازی نیست که مدام نگران افت شدید رتبه سایت باشید.

SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان
SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان

سئو کلاه سیاه 

حتی اگر کمی هم درباره حوزه سئو و بهینه سازی سایت بدانید به خوبی متوجه هستید که سئو کلاه سیاه حکم یاکوزای صنعت سئو را دارد! در این نوع سئوی مافیایی و خلافکارانه از تکنیک‌ها و روش‌های غیر اصولی و غیر قانونی استفاده می‌شود تا در زمانی کوتاه و سریع رتبه بالاتری در موتورهای جستجو بدست بیاید.

بعید می‌دانیم یک سئوکار حرفه‌ای و با تجربه حاضر شود ریسک کند و امنیت، اعتبار و آینده سایت را به خطر بیندازد و برای افزایش رتبه آن به سراغ سئو کلاه سیاه برود! در عوض سئوکارهای مبتدی و تازه‌کار تا دلتان بخواهد از روی بی‌تجربگی و عجول بودن به این نوع سئو پناه می‌برند؛ البته که در عمل هم نتایج خوبی بدست می‌آورند اما هیچ تضمینی برای ماندگاری این نتایج وجود ندارد. به اضافه اینکه همواره ممکن است توسط موتورهای جستجو شناسایی و بابت این خلافکاری و دور زدن قوانین، جریمه شوند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری یک چیزی ما بین کلاه سیاه و کلاه سفید است و می‌توان آن را ترکیبی از این روش‌های سئو دانست. تکنیک سئو کلاه خاکستری نه به بدی کلاه سیاه است و نه به خوبی و پاکی کلاه سفید! در این نوع سئو دستور‌‌العمل‌های گوگل وبمستر یا همان کلاه سفید رعایت می‌شود اما مواردی که این دستور العمل‌ها را نقض می‌کند (کلاه سیاه) را هم خواهید دید.

مثلاً یک سئوکار کلاه خاکستری از یک طرف محتوای با کیفیت تولید می‌کند و با این کار به قوانین کلاه سفید احترام می‌گذارد، از طرف دیگر برای همان محتوا بک لینک می‌خرد که یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است! با این حال سئوکارهای کلاه خاکستری برای بهینه سازی سایت و افزایش رتبه آن در نتایج جستجو به طور هوشمندانه‌ای عمل می‌کنند.

به این صورت که کاملاً مطابق قوانین موتور جستجو عمل نمی‌کنند اما آن طور هم نیست که همچون سئوکاران کلاه سیاه علناً پرده دری کنند و همه استانداردهای موتور جستجو رار زیر پا بگذارند و در نهایت هم مورد خشم و غضب گوگل قرار بگیرند و پنالتی شوند!

در آخر اینکه درست است هدف سئو کلاه خاکستری رسیدن به نتایج بالای موتورهای جستجو در مدت زمانی کوتاه است اما در این نوع سئو اصول و قوانین تا حدی مورد توجه قرار می‌گیرد که باعث کار خرابی نشود. همین دور زدن محتاطانه قوانین می‌تواند به بهبود رتبه سایت و تا حدودی ماندگاری آن کمک کند.

بخش های مختلف سئو

موفقیت در بهینه سازی سایت و رسیدن به صفحه اول نتایج موتور جستجو به تسلط بر بخش‌های مختلف سئو و اجرای صحیح آن‌ها بستگی دارد. در این صورت خوب است بدانید که 3 بخش اصلی و اساسی سئو شامل موارد زیر است:

  • سئو فنی (Technical seo)؛
  • سئو داخلی (On-Page SEO)
  • سئو خارجی (Off-Page SEO)

به طور کلی مراحل بهینه سازی سایت نقش بسیار مهمی در بهبود رتبه سایت‌ها در نتایج جستجو دارند و به جرئت می‌توان گفت برای موفقیت در فضای آنلاین ضروری هستند.

SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان
SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان

سئو تکنیکال 

در سال‌های اخیر جایگاه سئو تکنیکال یا سئوی فنی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است چرا که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بدون سئو تکنیکال عملاً امکان‌پذیر نیست! این بخش از سئو بیشتر روی استاندارد بودن قالب سایت و همین طور راحت ایندکس شدن صفحات برای موتورهای جستجو تمرکز دارد. 

سئو داخلی (سئو محتوا)

از جمله عوامل اصلی در رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو، سئو داخلی یا On-Page SEO است. این نوع بهینه سازی که با نام "سئو محتوا" هم شناخته می‌شود شامل اقداماتی داخل سایت است تا آن وبسایت به بهترین نحو ممکن برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود.

SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان
SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان

سئو خارجی و لینک ‌بیلدینگ هدفمند

بعد از انجام موارد سئو تکنیکال و همین طور بهینه سازی داخلی سایت نوبت به سئو خارجی و لینک سازی هدفمند می‌رسد. منظور از بهینه سازی خارجی سایت اقداماتی است که خارج از سایت انجام می‌شود و هدف از آن افزایش اعتبار و شهرت وبسایت موردنظر در موتورهای جستجو و همچنین بین کاربران است. از جمله این اقدامات می‌توان به ساخت بک لینک‌های با کیفیت، رپورتاژ آگهی و منشن برند اشاره کرد.

ادیب گستر عصر نوین، معتبرترین شرکت طراحی سایت و سئو

حالا که همه چیز را به طور کامل درباره سئو و اهمیت آن یاد گرفتید مژده‌ای برایتان داریم؛ ما در ادیب گستر عصر نوین، کلیه انواع وب سایت‌ها را به صورت کاملاً اختصاصی طراحی و سپس برای موتورهای جستجو از جمله گوگل سئو می‌کنیم. در واقع seo در طراحی سایت، چیزی نیست که آن را نادیده بگیریم و به همین راحتی از خیرش بگذریم!

ما نه تنها کلیه نکات مهم طراحی سایت که از قضا در بهینه سازی نیز اثرگذارند را رعایت می‌کنیم؛ بلکه به شما تضمین می‌دهیم سایت های طراحی شده توسط تیم طراحی ما علاوه بر جذابیت ظاهری، عملکرد بسیار خوبی در رتبه بندی موتورهای جستجو نیز دارند؛ به طوری که وبسایت شما نه فقط یک فضای آنلاین بلکه ابزاری قدرتمند برای جذب مخاطبین و رشد کسب و کارتان در دنیای دیجیتال خواهد بود.

سخن پایانی

در عصر مدرن امروز سئو اهمیت زیادی برای کسب و کارهای مختلف به ویژه تجارت‌های آنلاین دارد؛ به طوری که اگر سئو سایت را نادیده بگیرید یک وبسایت بهینه سازی نشده روی دستتان باقی می‌ماند که بی شباهت به دفترچه یادداشتی شخصی و رها شده در فضای اینترنت نیست؛ دفترچه‌ای که فقط خودتان به آن دسترسی دارید و بعید است کس دیگری محتویات آن را مطالعه کند! البته که یک چنین چیزی برای یک کسب و کار اینترنتی همچون سم است و آینده آن را به خطر می‌اندازد.

بنابراین برای جذب مخاطب و بدست آوردن نتایج مطلوب در موتورهای جستجو بدون هیچ اما و اگری نیاز دارید که وبسایت خود را برای موتورهای جستجو به ویژه گوگل بهینه سازی کنید. با انجام این کار شک نکنید که جایگاه سایت شما در نتایج جستجو بهتر می‌شود و به دنبال آن هم افزایش فروش و رونق کسب و کارتان را تجربه خواهید کرد.

SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان
SEO جیست؟ آموزش بهینه سازی سایت از 0 تا 100 برای مبتدیان

3146 ادمین سایت


لینک کوتاه : https://adib-it.com/b/134