مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

آنچه که باید درباره ی مدیریت شبکه های اجتماعی یا سوشال میدیا بدانید

اطلاعات دفتر ایران

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

لزوم مدیریت شبکه های اجتماعی کسب و کار

.......................

شبکه‌های اجتماعی، یکی از قدرتمند‌ترین فضاهای ارتباطی است که برای کسب و کار ها وجود دارد. بهتر است بپذیریم که اینترنت، شکل تازه‌ای از ارتباطات را به وجود آورده است. گسترش اینترنت باعث به وجود آمدن بستری شده است که در حال حاضر شاهد آن هستیم. ارتباطات در جهان امروز بدون در نظر گرفتن اینترنت و امکاناتی که در اختیار ما میگذارد، امکان پذیر نیست. در میان انواع متنوع با ابزارهای مختلف رسانه‌هایی که می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در افراد داشته باشند، بنظر میرسد که مدیریت شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین آن‌ها به حساب می آیند. در حال حاضر کسب و کارهای زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی در راستای بازاریابی و فروش استفاده می‌کنند. 
 

مدیریت شبکه های اجتماعی

حساب‌های کاربری عمومی، به روش‌های مختلف کسب درآمد می‌کنند و به همین دلیل است که ما میتوانیم از عبارت کسب و کارهای اینترنتی استفاده کنیم. از طرفی به این دلیل که شبکه‌های اجتماعی نیاز به مدیریت تخصصی دارند، در حال حاضر کسب و کارهایی با عنوان مدیریت فضای مجازی در حال فعالیت می‌باشند که در حوزه برندینگ و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند و این توانایی رو دارند که در بخش آنلاین کسب و کارتان در کنارتان به رشد این بخش کمک کنند.

گسترش رسانه‌ها باعث شده است تا کسب و کارها بتوانند این امکان رو داشته باشن که بهتر با کاربران خود در ارتباط باشند. هرچند که در این مسیر، پروژه‌هایی شروع به فعالیت کرده‌اند و شکست هم خورده‌اند اما در این میان، چند شبکه اجتماعی بسیار موفق نیز ایجاد شده‌اند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم ابعاد زندگی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده‌اند.
 
به واسطه قرارداد است که یکی از مهم‌ترین ارکان یک کسب و کار مشخص می‌شود. قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی در حقیقت، قرارداد انتخاب مدیر آنلاین برای کسب و کار شما می باشد که فی مابین ادمین (فرد یا تیم ارائه دهنده خدمات) و کارفرما می‌تواند راهکاری باشد برای جلوگیری از بروز مشکل. اما قرارداد مربوط به مدیریت فضای مجازی باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ این احتمالا سوالی می باشد که شاید برای شما هم پیش آمده باشد.

تفاوتی ندارد که شما یک شرکت در حوزه برندینگ داشته باشید و یا می‌خواهید به صورت شخصی مدیریت فضای مجازی کسب و کاری را به عهده بگیرید، شما می‌توانید با عقد یک قرارداد اصولی در حوزه مدیریت شبکه‌های اجتماعی، در این حوزه فعالیت مطمئنی داشته باشید. از سوی دیگر، شرکت‌هایی که نیازمند این خدمات هستند، با مطالعه این مقاله می‌توانند بیشتر با مفاد یک قرارداد بی‌ طرفانه در خصوص مدیریت شبکه های مجازی آشنا شوند.
 


شبکه‌ های اجتماعی، بطور مثال لینکدین، شکلی از رابطه‌ای است که شما در دهه های گذشته به‌صورت حضوری با مشتریانتان برقرار می‌کردید. شما یا فرد کمکی شما که اصطلاحا "شاگرد مغازه" نامیده می شد و در حال حاضر کارشناس فروش و یا مسئول روابط عمومی نامیده می شود، مغازه و شرکت خودتان را این‌گونه مدیریت می‌کردید که به سؤالات او درباره اجناس و یا خدمات خود پاسخ می‌دادید و سعی می‌کردید او را به خرید از اجناس و یا خدمات موجود در مغازه و یا شرکت خود ترغیب کنید.

در حال حاضر این بخش از کسب و کارها همچنان ادامه دارد ولی بخش آنلاین به آن اضافه شده است و از طرف دیگر کسب و کارهای صد در صد آنلاین در حال رشد هستند. بحثی که مطرح میشود این است که چه کسی باید باشد که مسلط به روش‌های صحیح بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باشد و مثلاً بهتر می‌داند که در چه بازه زمانی ای کدام محتوا را منتشر کند که بتواند مخاطب بیشتری را به محتوا جذب کند.

شخصی که مدیریت شبکه‌ های اجتماعی شما را برعهده می‌گیرد، محتوای تولیدشده توسط شما یا خودش را (این بستگی به توافق شما در قرارداد منعقد شده بین شما و آن فرد یا مجموعه دارد) از طریق شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان که مشتریان احتمالی شما هستند، به اشتراک می‌گذارد. بنابراین درواقع مدیریت شبکه های اجتماعی به‌ معنای هر نوع رابطه ای هست که مسئول کسب ‌وکار با مشتری دارد.
 
از مسائل مهم در شبکه‌های اجتماعی، مخاطب‌شناسی میباشد که سنجش میزان اعتمادی که مخاطب به شبکه‌های اجتماعی سازمان شما دارد بر عهده مدیر ای شبکه میباشد. اعتماد داشتن به شبکه‌ اجتماعی سازمانتان است که باعث می‌شود سازمانتان مخاطبین بیشتری داشته باشد.

بطور کلی، هرقدر اعتماد مردم به شبکه‌ اجتماعی ای که متعلق به سازمان شماست بیشتر باشد، تأثیرگذاری ای که آن شبکه نیز در مواجهه با مخاطب و ادامه ارتباط خواهد داشت، بیشتر است. در نتیجه در یک سازمان، این رویکرد آ‌ن سازمان به تحلیل روابط موجود بین مخاطب و شبکه اجتماعی است که مشخص می‌کند، نسبت آن سازمان با شبکه‌های اجتماعی چیست و چطور میتوان این نسبت را در جهت مثبتی کنترل کرد.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی شامل چه فعالیت هایی می شود؟

.......................

شاید اصلی‌ترین وظیفه در مبحث مدیریت شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی است. میتوان گفت فعالیت منظم کسب ‌وکارها در شبکه‌ های اجتماعی از جمله لینکدین، حتما می‌تواند کمک موثری در رشد آن‌ها باشد. در توضیح بخش مدیریت شبکه های اجتماعی که وظیفه تولید و مدیریت محتوا را به عهده دارند، باید گفت که برنامه ریزی برای تولید محتوا، تعیین حوزه‌های محتوا، تعیین منبع محتوا و... در این بخش گنجانده میشوند که طبق شواهد موجود از کسب و کارهای اینترنتی، بنظر میرسد تدوین یک برنامه دقیق برای انتشار محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدیریت شبکه های اجتماعی
مدیریت شبکه های اجتماعی

پاسخگویی در سریع ترین زمان ممکن به نظرات و سوالات کاربران، در جهت حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید حتما راه موثری به حساب می آید. از آن جهت که تاخیر در پاسخ دهی یا عدم رسیدگی به شکایات و درخواست های کاربران در شبکه‌های اجتماعی منجر میشود به نارضایتی مشتریان و از دست دادن فرصت‌هایی برای رشد در بازار صنف مربوطه. به طور کلی آن چه که در مدیریت شبکه‌های اجتماعی مسیر موفقیت رو به ما نشان میدهد، وجود برنامه دقیق و با جزئیات و اجرای منظم آن میباشد.
 
برای همکاری با فرد یا مجموعه ای که مدیریت شبکه‌های اجتماعیتان را برعهده میگیرد، خوب است به‌دنبال مشخصاتی در آن فرد یا مجموعه باشید، که میتوان گفت تسلط به ابزارهای مدیریت محتوای شبکه‌های اجتماعی از مهم ترین آنها می باشد. ابزارهایی که برای مدیریت شبکه های اجتماعی باید مد نظرتان باشد، ابزارهایی هستند که با این ابزارها می‌شود برنامه‌ریزی کرد که کدام محتوا در چه زمانی منتشر شود. افزون بر آن، می‌توانید با آن‌ ابزارها فعالیت رقیب هایتان را رصد کنید و همچنین تجزیه و تحلیل‌های لازم را در این ابزارها مشاهده بفرمایید. هر ابزاری میتواند بخشی از این کمک رسانی را به عهده بگیرد. بنابراین تسلط مدیر شبکه‌های اجتماعی شما به این ابزارها، مثل روابط عمومی بالا و تلاش‌های موثر برای بازاریابی‌، سازمان شما را تقویت می‌کند و گسترش می‌دهد.

نقش شبکه های اجتماعی در مدیریت بحران

.......................

میتوانید تصور کنید اختلالی بحرانی در سیستم حسابداری شما به وجود آمده و تا زمانی که این مشکل رفع شود، شما از پذیرش سفارش / مشتری جدید ناتوان هستید. در این شرایط بحرانی، بهترین راه حل مقطعی ای که وجود دارد برای اطلاع‌رسانی عدم سفارش‌پذیری سازمان شما، شبکه‌های اجتماعی سازمانتان میباشد. این مورد یکی از وظایف مستقیم یک مدیر شبکه‌های اجتماعی میباشد که تلاش ‌کند تا برای مشتریان شما توضیح دهد مشکلی پیش آمده، باید صبر کنند و به مشتریان این اطمینان رو بدهند که به‌زودی این مشکل حتما رفع خواهد شد.
بنابراین قید کردن این نکته در قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی الزامیست که در شرایط بحران، مدیر شبکه‌های اجتماعی باید موظف باشد در دسترس باشد و برای شرایط بحرانی سازمانتان محتوایی برای پاسخ به مخاطبین شما داشته باشد.

مدیریت شبکه های اجتماعی
مدیریت شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در مدیریت دانش چه نقشی میتوانند داشته باشند؟

.......................

عبارت مدیریت دانش به طراحی، مدیریت، اشتراک‌ گذاری و استفاده از دانش و اطلاعات در یک سازمان اطلاق می‌شود. به عبارتی هر سازمان نیازمند این میباشد که اطلاعات و دستاوردهایش را به شیوه ای مستندسازی کند. این روش مستند سازی به آن سازمان حتما کمک خواهد کرد که بتواند برای آینده ای که برای خود در نظر دارد، تصمیمات درستی را در راستای اهداف مورد نظر خود بگیرد. این مرحله یکی از مهمترین و حساس‌ترین قسمت‌های هر کسب ‌وکاری میباشد و ارتباط مستقیمی با فعالیت شما در شبکه های اجتماعی ای مثل لینکدین دارد.
 

اگر مدیر شبکه‌های اجتماعی شما این توانمندی را داشته باشد که فعالیت خودش را به‌صورت صحیح، متوالی و منظم انجام دهد، شما با استفاده از کدها و اطلاعاتی که از شبکه‌های اجتماعی خود بدست می آورید، می‌توانید اطلاعات سازمان خود را به‌روز کنید. بابت موارد مشروحه در این دو پاراگراف، حتماً وظیفه مستندسازی و ارسال گزارش مکتوب را در قراردادی که برای مدیریت شبکه‌ های اجتماعی منعقد می‌کنید، حتما ذکر کنید.
ارتباطات ميان افراد در شبكه‌های اجتماعی، ساختن دانش را آسان‌تر می‌كند. دانش در ارتباطات موجود در شبكه‌های اجتماعی قرار دارد؛ هرچه ارتباطات قوی‌تر باشد، مقدار دانشی كه در شبكه جا گرفته شده نیز بيشتر خواهد بود. همچنين، شبكه‌های اجتماعی شانس نوعی همكاری را فراهم می‌كنند‌ كه باعث اشتراک و ادغام تجارب مختلف می‌شود.
 
ارتباطاتی که ميان افراد در شبكه‌های اجتماعی برقرار میشود، بنظر میرسد ساختن دانش را آسان‌تر می‌كند. به عبارتی دانش در ارتباطات موجود در شبكه‌های اجتماعی قرار دارد؛ هرچه ارتباطات قوی‌تر باشد، مقدار دانشی كه در شبكه میتواند جا بگیرد نیز بيشتر خواهد بود. همچنين، شبكه‌های اجتماعی بستری را فراهم می کن تا  نوعی همكاری شکل بگیرد كه باعث اشتراک و ادغام تجارب مختلف می‌شود.
دانش به دو دسته "ضمنی"و "صریح" تقسیم بندی می‌شود. در توضیح دانش "ضمنی" باید گفته شود که دانشی است که در کنار یک مسأله دیگر منتقل می‌شود و همچنین دانش "صریح" دانشی است که مستقیماً به افراد انتقال پیدا می‌کند.
دانشی که در واقع ماهیت "ضمنی" دارد، به اشتراک گذاشتنش با بقیه معمولا نياز به فرآيندهایی اجتماعی و ارتباطاتی اجتماعی دارد. دانش "صريح" هنگام اشتراک گذاری به‌ صورت غيرمستقيم از طريق تكنولوژی‌های مختلف (مانند ایمیل) انتقال پیدا می‌کند، ولی به اشتراک گذاشتن دانش "ضمنی" کمی پيچيده است و از راه تعامل بین دو نفر يا بيشتر انتقال پیدا می کند. شبكه‌های اجتماعی تنها کاربردشان نشان دادن ارتباط ميان اعضا نیست، بلكه موجب این امر می‌شوند که به منابع دانش دسترسی بیشتر و راحت تری افراد داشته باشند و همچنین مسلما افراد بیشتری نیز در تعامل قرار میگیرند که این هم نکته بسیار مثبتی محسوب میشود. در نتیجه اطلاع از استراتژی شبكه‌های اجتماعی و حضور مداوم در آن‌ها، یک موضوع مهم درون سازمانی به حساب می آید.
 

نکاتی که لزوما باید در قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی وجود داشته باشند

.......................

قراردادی که برای مدیریت شبکه های اجتماعی وجود دارد، یک نوعی از قرارداد همکاری است که با توجه به شرایط کار، خواست کارفرما و موافقت طرفین به شیوه‌های متعددی تنظیم می‌شود. بی تردید، شرایط یکسانی برای همه همکاری‌ها وجود ندارد ولی حداقل هایی را باید به عنوان پایه این قراردادها دانست.
در قراردادهای مدیریت شبکه های اجتماعی همانطور که بالاتر هم گفته شد مسئولیت برنامه ریزی، نظارت، اجرا، بررسی بازار و نوع بازخورد، به عهده مدیر شبکه‌های اجتماعی میباشد. کارفرما بنا به برنامه و نیازی که دارد می‌تواند انتخاب کند و شرح وظایف مشخصی را برای مدیر صفحات اجتماعی کسب و کار خود، در نظر بگیرد یا اینکه می‌تواند تمامی مسئولیت صفحات اجتماعی را به آن مدیر بسپارد.

 

مدیریت شبکه های اجتماعی

2150 ادمین وب سایت


لینک کوتاه : https://adib-it.com/b/155