مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

امروزه با توجه به گسترده شدن اینترنت در جهان و همه گیر شدن آن، اکثر فروشگاه هایی که به صورت محلی به کسب و کار خود مشغول بوده اند، رو به فروش اینترنتی نیز آورده اند. این امر در کنار مزایایی که داشت، به مراتب چالش هایی نیز برای افردادی که دارای سایت فروشکاهی بوده اند بوجود آمد. اگر بخواهیم از مزیت آن بگوییم: از فروش بیشتر محصولات خود به مردم سرارسر دنیا و یا آن کشور می توان گفت. که در واقع هدف اصلی یک کسب و کار فروش بیشتر محصولات است. اما در کنار این مزیت یک چالش بزرگ رقابت این کسب و کارها با یک دیگر برای نشان دادن سایت خود به کاربران است. با توجه به رقبات زیاد کسب و کارها و پیچیده شدن الگوریتم های گوگل و تخصصی شدن سئو ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه باید برای یک سایت فروشگاهی تولید محتوا کنم؟ آیا گذاشتن متن زیاد می توانید موثر باشد؟
در ادامه بریم که یک نگاه جامع به این دست از سوالات داشته باشیم!

بزارید توضیح این بخش را با یک مثال شروع کنم: فرض کنید در یک جمعی نشستید و صحبت از این است که محتوا چیست و چقدر تاثیر در رتبه گرفتن سایت در گوگل دارد؟ بر اساس تجربه وقتی صحبت از محتوا یا تولید محتوا می شود، اکثر افرداد ذهنشان به متن برای یک صفحه می رود، و یکسری هم عقیده دارند که هرچقدر برای یک صفحه متن بیشتر نوشته شود، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در گوگل را دارند. اما واقعیت این است که محتوا فقط متن نیست و متن بیشتر هم نمیتواند فاکتور خوبی برای رتبه بندی باشد!!
این افکار شاید در سال های دورتر رنگ واقعیت را داشته بود، اما امروزه فاکتور های زیادی برای رتبه بندی یک صفحه فروشگاهی یا صفحات دیگر سایت وجود دارد. در واقع تعریف محتوا را اینگونه می توان گفت:
به هر المانی که در یک صفحه از یک وبسایت قرار دارد محتوا می گویند!! بله درست است هر المانی.
فرض رو بر این بگذارید که شما می خواهید یک لوازمی را بصورت اینترنتی خرید کنید. بعد از سرچ کردن، نمایش چه چیزی برای شما اهمیت دارد؟ متن؟! قطعا خیر. در نگاه اول اهمیت بر این است که آن محصول را ببینید و بعد به سراغ متن یا نظرات و یا بقیه موارد بروید. علاوه بر متن، نظرات، کالاهای پیشنهادی و گزینه های دیگر هم می تواند بر روی تصمیم شما تاثیر گذار باشد که من به تمام آن ها می گویم محتوا.

9 نکته و روش تولید محتوا برای سایت فروشگاهی

بیاید به این صورت نگاه کنیم که شما با داشتن یک مغازه و فروشگاه زیبا و اصولی می توانید مشتری های محلی خود را مجاب به خرید از خود بکنید.

محصول

خوب اولین پارامتر یک سایت فروشگاهی وجود محصول در سایت هست، اما این محصولات باید ویژگی هایی نیز داشته باشند. بیاییم دوباره با یک مثال این را توضیح دهیم: فرض کنید میخواهید یک گوشی موبایل از برند سامسونگ بخرید، زمانی که سرچ می کنید انتظار این را دارید که سایتی برای شما در رتبه های اول نشان دهد که اکثر گوشی های برند سامسونگ را داشته باشد، اما اگر نتیجه برعکس شود چی؟ آیا از این امر دلخور و دلسرد نخواهید شد؟ و یا در شهری که هستید یک فروشگاهی وجود دارد که تمام گوشی های برند ساموسنگ را دارد و همچنین فروشگاه های دیگری نیز وجود دارند فکر شما ابتدا به کدام فروشگاه می رود؟ پس می توانیم نتیجه بگیریم که وقتی هدف ما از سرچ دیدن دسته ای از محوصولات است باید انتظار یک صفحه کامل از آن دسته را داشته باشم. و اگر ما نیز می خواهیم وارد رقابت با سایت هایی که در رتبه های اول باشیم باید بتوانیم شرایط برابر را با سایت رقیب ایجاد کنیم. خوب این سوال پیش میاید که اگر نتوانم چه؟ یعنی دیگر یک سایت نداشته باشم؟ خوب معلوم است که اینطور نیست! فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند.

قیمت

چاشنی یک سایت که بتوان گفت یک سایت فروشگاهی است، قیمت است!! مصلم است که برای خرید یک محصول نیازمند دانستن قیمت هستید، در این بین صاحبان کسب و کار زیادی وجود دارند که بنا بر دلایلی از گذاشتن قیمت بر روی محصولات خود در سایت خودداری می کنند، اما باید بگویم که این تفکر با درصد بالایی اشتباه است. بهتر است، زمانی که تصمیم به داشتن یک وبسایت فروشگاهی می کنید محصولات خود را با قیمت وارد کنید. بیایم برای این بخش هم یک مثال بزنیم. فرض کنید تصمیم دارید گوشی آیفون 16 پلاس را خریداری کنید و در وب این کلمه را سرچ می کنید، دیگر با یک دسته بندی روبرو نخواهید شد، بلکه با یک صفحه تک محصول روبرو خواهید شد. در اینجا یکی از فاکتورهای مهم تصمیم گیری شما بر اساس قیمت است. اگر بخواهیم به مثال قبل هم برگردیم فرض را بر این بزارید وارد آن فروشگاه که تنوع محصولات سامسونگ زیادی داشته و تصمیم گرفتید سامسونگ s24 اولترا را خریداری کنید حال به بحث قیمت می رسید و با پرسیدن قیمت می بینید که اختلاف زیادی را با فروشگاه های اطراف دارد که همان محصول را با قیمت کمتر و با همان شرایط به شما می دهد انتخاب شما کدام است؟

زیبایی بصری

داشتن یک وبسایت زیبا همیشه می تواند برای کاربران جذاب باشد. محیط سشته رفته و با رنگ های ملایم می تواند تاثیر بسازی در جذب مشتریان داشته باشد. اگر شما دارای یک فروشگاه فیزیکی باشید همیشه سعی می کنید که فروشگاه خود را تمیز و زیبا نگه دارید. خوب داشتن یک وبسایت نیز به همین منزله است. در این جا باید از متخصصانی که در این زمینه فعالیت می کنند کمک بگیرید تا بتوانید بر اساس کالاهایی که به فروش می رسانید، یک وبسایت زیبا و مرتبط با آن برای شما آماده کنند.

پیشنهاد جذاب به کاربران بدهید

شاید فکر کنید دادن یک پیشنهاد جذاب چه تاثیری بر روی تولید محتوا سایت فروشگاهی دارد؟ خوب شاید حق با شما باشد! اما بهتر است دوباره یادآوری کنم که تولید محتوا تمام المان های یک صفحه است. شاید این فاکتور تاثیر زیادی بر رتبه بندی گوگل نداشته باشد. اما می تواند برای کاربران گزینه بسیار جذاب باشد. خدمات پس از فروش، آفرهای جذاب، ارسال رایگان و خیلی از موارد دیگه میتونه برای کاربران و مشتریان جذاب باشد و آنها را مجاب به خرید از فروشگاه شما بکند.

پشتیبانی قوی

فاکتورهای زیادی هستند که به صورت مستقیم در رتبه ربندی آن کلمه تاثیر ندارند. اما باور کنید که همین فاکتورها اهمیت بسزایی در رتبه بندی سایت دارند. اما چطور؟ ببنید زمانی که کاربران به وبسایت شما وارد می شوند، تمام حرکات آن ها توسط الگوریتم ها بررسی و پردازش می شوند. حال به این موضوع فکر کنید که کاربران به سایت شما بیایند اما سایت شما دارای پشتیبانی خوب نباشد. ترک کردن کاربران و بازنگشتن آن به وبسایت شما به علت نبود پشتیبانی مناسب می تواند به ضرر شما تمام شود. ممکن است به کرات این مورد را در فروشگاه فیزیکی خود نیز تجربه کرده باشید. که فقط با یک برخورد خوب و مناسب مشتری هایی که برای اولین بار به فروشگاه می آیند، فقط بخاطر برخورد شما باشد که به مشتری های ثابت تبدیل می شوند.

نوشتن و نشان دادن جزئیات محصولات

از آنجایی که محصولات بصورت اینترنتی در حال فروش هستند و کاربر دسترسی به دیدن آن محصول قبل از خرید ندارد. بهتر است محصولات را با جزئیات برای کاربران به نمایش بگذارید. در اینجا نوشتن جزئیات محصول بصورت زیبا و مرتب و هدفمند می تواند به تصمیم گیری کاربران در خرید آن کمک کند. همچنین این کار را می توانید به همراه گذاشتن یک فیلم و یا عکس های مختلف از آن محصول انجام دهید. هر چقدر بتوانید جزئیات خوب و دقیق را در سایت خود بگذارید، قدرت تصمیم گیری را برای کاربران بالا خواهید برد.

دسترسی و فیلتر گذاری آسان

این فاکتور بخصوص در صفحات دسته بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فکر کنید شما در یک فروشگاهی وارد شدید که محصولات آن بصورت نامرتب در آن چیده شده است و برای بدست آوردن محصول مورد نظر خود باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن آن بکنید. خوب مصلم است که این کار برای شما خوشایند نخواهد بود. اما داشتن یک فیلتر مناسب و دسته بندی مناسب می تواند کاربر را در سریع ترین زمان ممکن به محصول مورد نظر خود برساند. پس من این را هم جزوی از محتوای یک سایت فروشگاهی می دانم.

نشان دادن صادقانه نظرات کاربران

نظرات کاربران را در سایت قرار دهید هرچند منفی باشند!! شما با اشتراک گذاری نظرات کاربران می توانید صداقت خود را به کاربران جدید وبسایت خود نشان دهید و با استفاده از این نظرات هم می توانید در بهبود فروشگاه خود گام مهمی بردارید. دیدن نظرات توسط کاربران و تعامل آن ها با هم و همچنین مشارکت شما در این نظرات می تواند هم برای جذب مشتری و هم برای گوگل فاکتور بسیار خوب و موثری باشد.

محتوای مفید بنویسید

حال با رعایت کردن گزینه های بالا زمان نوشتن یک محتوای مفید و جذاب برای صفحات هدف یک وبسایت است. ابتدا باید به این نکته دقت کنید که قرار نیست کاربران شما متن زیاد و خاصی را بخوانند. قرار است خرید کنند! پس بهتر است متنی که در صفحات برای محصولات و دسته بندی ها می نویسید از گفتن جمله های نامرتبط پرهیز کنید و دقیقا چیزی را بنویسید که کاربر انتظار آن را دارد. اما چطور؟
ابتدا باید خود را بجای کاربر قرار دهید، فکر کنید شما قرار است یک محصول را خریداری کنید چه چیزی برای شما اهیمیت دارد؟ خواندن چه متنی می تواند بر تصمیم گیری شما تاثیر بگذارد؟ باید بگوییم هر صفحه نیازمند این است که دقیقا همان چیزی را که کاربر می خواهد بداند و ببیند نشان دهد. بعضا در این بازه زمانی حتی نوشتن متن برای بعضی از صفحات دسته بندی نیاز هم نیست!! بله اگر قرار باشد که شما بروید و یک گوشی از برند سامسونگ انتخاب کنید، چه نیازی دارید که بنشینید و یک متن طولانی بخوانید؟ باید به این فکر کنید که منطق شما در آن لحظه چه می گوید و بر اساس همان منطق تصمیم به نوشتن یک متن بکنید.

جمع بندی

تولید محتوای موثر برای سایت‌های فروشگاهی فراتر از نوشتن متن زیاد است و شامل عوامل مختلفی مانند ارائه دسته‌بندی کامل محصولات، نمایش شفاف قیمت‌ها، و طراحی بصری جذاب می‌شود. همچنین پیشنهادهای ویژه و پشتیبانی قوی باعث جذب و حفظ مشتریان می‌گردد. نمایش دقیق جزئیات محصولات همراه با تصاویر، ویدیوها، و نظرات کاربران به تصمیم‌گیری آن‌ها کمک می‌کند. دسترسی آسان به محصولات و ایجاد محتوای مفید و مرتبط با نیاز کاربران نیز نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری و افزایش فروش دارد.

تولید محتوا برای سایت فروشگاهی

75 مهندس توکل