مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

سئو تصاویر: آموزش سئو کردن عکس های سایت در 6 قدم

اطلاعات دفتر ایران

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

وقتی صحبت از سئو می‌شود، بدون شک بخش مهمی از این فرآیند به سئو تصاویر اختصاص دارد؛ چراکه این قسمت از سئو همچون جادویی نامرئی عمل می‌کند و باعث می‌شود که تصاویر شما در نتایج جستجوی تصاویر موتورهای جستجویی همچون گوگل قابل مشاهده شود. علاوه بر این با بهینه‌سازی تصاویر یک وب سایت نه تنها ترافیک ارگانیک بیشتری به آن سایت جذب می‌شود بلکه بهبود تجربه کاربری و افزایش رتبه‌بندی سئو نیز اتفاق می‌افتد!

منظور سئوی تصاویر (Image SEO) چیست؟

منظور از سئوی تصاویر (Image SEO) یا همان سئو عکس فرآیند بهینه سازی تصاویر یک سایت برای موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ و یاهو است. در واقع این فرآیند با 2 هدف اصلی انجام می‌شود یکی اینکه قابلیت مشاهده تصاویر در نتایج جستجوی تصاویر افزایش پیدا کند و دیگری اینکه جذب ترافیک ارگانیک به سایت از طریق تصاویر اتفاق بیفتد.

در واقع با بهینه سازی تصاویر به موتورهای جستجو کمک می‌شود که محتوای عکس‌ها را به خوبی درک کنند و آن‌ها را در نتایج جستجوی مرتبط نمایش دهند؛ طبیعتاً یک چنین اقدامی کمک زیادی به بهبود تجربه کاربری، ارتقای رتبه سئو و همین طور افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب سایت می‌کند.

اهمیت سئو تصاویر وب سایت

با توجه به اینکه سئوی تصاویر در واقع بخشی از سئوی محتوا است و با بهینه سازی تصاویر هر صفحه از سایت، نه فقط به سئو شدن همان صفحه کمک می‌شود؛ بلکه این تصاویر در نتایج جستجو و به خصوص در بخش تصاویر گوگل نیز به نمایش در می‌آیند و از این طریق میزان بازدید سایت بیشتر خواهد شد. ناگفته نماند یونیک بودن تصاویر به اندازه یونیک بودن محتوا مهم است و به طور قابل توجهی در سئو سایت و کسب رتبه بالا در نتایج جستجو اثر می‌گذارد. به طور کلی اصلی‌ترین مزایایی که از بهینه سازی و سئو عکس نصیبتان می‌شود شامل موارد زیر است:

  • افزایش ترافیک ارگانیک: با بهینه سازی تصاویر نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجو افزایش پیدا می‌کند و کاربران بیشتری به کلیک روی سایت شما ترغیب می‌شوند؛
  • بهبود تجربه کاربری: به کمک سئوی تصاویر، محتواهای سایت جذاب‌تر و بصری‌تر می‌شوند و همین امر به کاربران کمک می‌کند که اطلاعات را بهتر و آسان‌تر درک کنند؛
  • ارتقای رتبه سئو: با توجه به اینکه موتورهای جستجو برای بهتر فهمیدن محتواهای هر وب سایت از تصاویر استفاده می‌کنند؛‌ در نتیجه بهینه بودن این عکس‌ها باعث می‌شود که وب سایت موردنظر رتبه بهتری را در نتایج جستجو کسب کند؛
  • جذب مخاطبان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی: سئو تصاویر سایت حتی می‌تواند توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی را جلب کند و باعث شود که مخاطبان بیشتری به وب سایت شما هدایت شوند؛

می‌بینید که سئوی تصاویر سایت تا چه حد اهمیت دارد مخصوصاً که تصاویر انتخاب شده برای سایت و مقالات آن توسط موتورهای جستجو بررسی می‌شوند و این موضوع تاثیر زیادی روی کسب رتبه و جایگاه مناسب دارد.

سئو تصاویر وب سایت

آموزش سئو تصاویر سایت

اکنون که با اهمیت بهینه سازی و سئو تصاویر آشنا شدید قصد داریم مهم‌ترین نکات در این فرآیند را خدمتتان معرفی کنیم که تاثیر بسزایی در فرآیند سئو وبسایت دارند. در این صورت باید بگوییم مهم‌ترین نکات در سئو و بهینه سازی تصاویر شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از تصاویر مناسب
  2. انتخاب نام فایل مناسب
  3. استفاده از متن جایگزین
  4. استفاده از تصاویر کم حجم
  5. استفاده از فرمت تصاویر مناسب
  6. لینک دهی به تصاویر

اگر می‌خواهید کمک قابل توجهی به سئوی سایت خود کنید و فرآیند سئو تصاویر را به بهترین نحو ممکن انجام دهید، حتماً نکات نامبرده شده را مدنظر قرار دهید.

مقاله مرتبط: افزایش امنیت سایت

سئو تصاویر وب سایت

1. استفاده از تصاویر مناسب

به طور کلی سایت استفاده از عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید بهتر از این است که به سراغ تصاویر موجود در فضای اینترنتی بروید چراکه این تصاویر کاملاً یونیک و اختصاصی هستند اما اگر چنین تصاویری در اختیار ندارید اصلاً جایی برای نگرانی نیست و با مراجعه به یک سری سایت‌های بسیار حرفه‌ای به عکس‌هایی یونیک و خاص دست پیدا خواهید کرد. این سایت‌ها منابعی فوق‌العاده عالی برای دسترسی به تصاویر بکر و با کیفیت هستند به طوری که با خرید اشتراک آن‌ها می‌توانید تصاویری منحصر به فرد را در وب سایت خود بارگذاری کنید.

2. انتخاب نام فایل مناسب

در نامگذاری تصاویر سئو شده حتماً به سراغ نام‌های توصیفی و مرتبط با محتوای تصویر بروید. اهمیت این موضوع به حدی زیاد است که به جرئت می‌توان گفت پروسه SEO تصویر با انتخاب نام فایل مناسب آغاز می‌شود. دلیلش هم این است که گوگل باید بدون اینکه حتی به یک عکس نگاه کند متوجه شود موضوع آن چیست؛ از همین رو توصیه می‌شود که در نام‌گذاری فایل تصویر از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید.

حالا که گرم صحبت درباره سئوی عکس شده‌ایم جا دارد این را هم بگوییم که نه تنها در نام فایل بلکه در متن جایگزین و همین طور توضیحات تصاویر هم از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

3. استفاده از متن جایگزین (Alt Text)

در سئوی عکس برای هر تصویر یک متن جایگزین دقیق و توصیفی بنویسید زیرا این آلت تکست به موتورهای جستجو و کاربرانی که نمی‌توانند تصاویر را ببینند، توضیح می‌دهد که هر تصویر در مورد چه چیزی است. در واقع متن جایگزین نه تنها لازم است توضیحی مختصر و دقیق از محتوای تصویر باشد بلکه در نوشتن آن از کلمه‌های کلیدی مرتبط، عبارات منحصر به فرد و حتی املای صحیح کلمات استفاده کنید. انجام همین اقدام ساده باعث بهبود تجربه کاربری، افزایش دسترسی، بهبود رتبه سئو و افزایش ترافیک ارگانیک را به همراه خواهد داشت.

4. استفاده از تصاویر کم حجم

در سئو کردن تصاویر از بهینه سازی اندازه آن‌ها غافل نشوید و حتماً هر تصویر را بدون افت کیفیت و به اندازه مناسب فشرده کنید. توجه داشته باشید استفاده از تصاویر بزرگ سرعت وب سایت را کاهش می‌دهد و این موضوع تجربه بدی برای کاربر به همراه خواهد داشت. در حالی که هرچه حجم تصاویر بارگذاری شده دقیق‌تر و مناسب‌تر باشد به همان نسبت هم روند بهینه سازی سایت بهتر انجام خواهد شد. به همین راحتی با استفاده از تصاویر کم حجم مزایای قابل توجهی از قبیل افزایش سرعت بارگذاری صفحه، کاهش مصرف پهنای باند، بهبود تجربه کاربری و مهم‌تر از همه افزایش رتبه بندی سئو نصیبتان خواهد شد.

سئو تصاویر وب سایت
سئو تصاویر وب سایت

5. استفاده از فرمت تصاویر مناسب

به طور معمول در مبحث سئوی عکس توصیه می‌شود که از فرمت‌های تصویری مناسبی استفاده کنید. به خصوص برای تصاویر بزرگ‌تر بهتر است که به سراغ فرمت JPEG بروید در حالی که برای شفافیت پس زمینه تصاویر، فرمت PNG گزینه ایده‌آل‌تری محسوب می‌شود. گفتنی است به جای JPEG و PNG می‌توانید از WebP استفاده کنید و برای تبدیل تصاویر خود به  WebP تنها کافی است از ابزارهایی همچون Squoosh کمک بگیرید. این ابزارها نتایجی با کیفیت بالا ایجاد می‌کنند که از قضا سایز کوچک‌تری هم دارند!

ناگفته نماند برای آرم و نمادها بهتر است از SVG استفاده کنید البته برای این کار تنها به CSS یا JavaScript نیاز دارید و براحتی می‌توانید تصاویر را در قالب SVG تولید کنید. به این ترتیب اندازه عکس‌ها تغییر می‌کند آن هم بدون اینکه کیفیت آن‌ها پایین بیاید.

6. لینک دهی به تصاویر

یادتان نرود که از دیگر صفحات به تصاویر خود لینک بدهید زیرا این گونه از یک سو به موتورهای جستجو و کاربران کمک می‌شود تا ارتباط تصاویر با محتوای وب سایتتان را به خوبی درک کنند؛ به اضافه اینکه با لینک دهی صحیح به تصاویر از افزایش ترافیک ارگانیک، بهبود تجربه کاربری و ارتقای رتبه بندی سئو بهره‌مند خواهید شد. مخصوصاً که موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر را آن طوری درک کنند که متن را درک می‌کنند.

در چنین شرایطی کافی است از صفحات وب مرتبط به تصاویر خود لینک بدهید و به گوگل کمک کنید تا محتوای عکس‌های سایتتان را بهتر متوجه شود. همچنین خوب است بدانید لینک دهی به تصاویر و بهینه سازی آن‌ها به کاربران کمک می‌کند تا یک تجربه کاربری بهتر و خوشایند‌تر داشته باشند؛ چرا که کاربران با کلیک روی یک تصویر به صفحه‌ای مرتبط هدایت می‌شوند و در آن صفحه اطلاعات بیشتری را در مورد موضوع عکس بدست می‌آورند.

این را هم بگوییم که تصاویر می‌توانند نرخ کلیک (CTR) را در نتایج جستجو افزایش دهند؛ بنابراین با لینک دادن به تصاویر خود از صفحات وب مرتبط این فرصت را دارید که کاربران را برای کلیک کردن روی عکس موردنظر و وارد شدن به وب سایت خود تشویق کنید. از همه این‌ها که بگذریم موتورهای جستجو علاقه زیادی به وب سایت‌هایی دارند که از تصاویر بهینه شده به طور موثری استفاده می‌کنند؛ البته که لینک‌دهی به تصاویر یکی از عالی‌ترین راه‌های بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو به حساب می‌آید.

سئو تصاویر وب سایت

ادیب گستر عصر نوین؛ حرفه ای ترین شرکت طراحی سایت و خدمات سئو

با رعایت همین نکات ساده اما بسیار مهم مطرح شده در این متن، سئو تصاویر به طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند و به دنبال آن هم رتبه سایت در نتایج جستجو ارتقا پیدا خواهد کرد. به این ترتیب فرصتی طلایی برای رسیدن به اهداف بازاریابی آنلاین در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ اما توجه داشته باشید بهینه سازی عکس و به طور کلی سئو کردن یک وبسایت کاری کاملاً تخصصی است و تنها کارشناسان حرفه‌ای از پس آن بر می‌آیند. کارشناسان ما در شرکت ادیب، بهترین خدمات سئو و طراحی سایت اختصاصی را ارائه می‌دهیم تا وبسایتی کاملاً ایده‌آل و بدون کوچک‌ترین کم و کاستی داشته باشید.

سئو تصاویر وب سایت

1033 لدمین