مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

طراحی سایت با Laravel یا wordpress ؟ | طراحی سایت | ادیب گستر عصر نوین

اطلاعات دفتر ایران

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

طراحی سایت با Laravel یا wordpress ؟

..................

 ما برای طراحی وب سایت تکنولوژی های متعددی را برای توسعه در اختیار داریم. به طور کلی می توان آن ها را به 2 دسته کلی  CMS های آماده همانند وردپرس، جوملا، دروپال ، پرستا شاپ و …  و Framework ها (مانند لاراول، پایتون، سیفونی و …)   تقسیم کرد.  هر یک از این تکنولوژی های توسعه وب دارای ویژگی ها، معایب و محاسنی هستند که در شرایط مختلف انتخاب می شوند.

سوال اینجاست لاراول بهتر است یا وردپرس ؟ در جواب این سوال می بایست نوع پروژه و شرایط آن کاملا مشخص شود. گاهی تکنولوژی های توسعه وب حتی آنهایی که در یک گروه از CMS یا Framework قرار دارند (مثلا وردپرس و جوملا که هر دو CMS هستند) بدلیل هزینه و زمان توسعه بسیار متفاوت شان و بدون در نظر گرفتن، توانایی های فنی آن ها، یکی بر دیگری ترجیح داده شده و انتخاب میشود .
یک مسئله دیگر تصور عموم از تکنولوژی های وب است. تعصب برخی بر روی یک تکنولوژی خاص و در نظر نگرفتن امکانات، شرایط و ورژن های جدید تکنولوژی ها باعث شده تصویری غیر واقعی از برخی از آن ها در نزد مشتریان به وجود آید. مثلا در ابتدا وردپرس یک سیستم وبلاگ بوده است، اما امروزه با توسعه فراوان و تیم پشتیبانی عظیم خود تبدیل به یک CMS قدرتمند شده است که می تواند از وب سایت های شرکتی و خبری تا وب سایت های فروشگاهی را سرویس دهی کند. اما در نهایت نمیتوان از پلتفرم وردپرس برای کارهای بزرگ استفاده کرد.

از سوی دیگر توان حرفه ایی و تجربه توسعه دهنده هر تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است . یعنی در بسیاری مواقع این توان فنی توسعه دهنده و تیم برنامه نویسی است که درصد موفقیت پروژه را مشخص می کند و نه امکانات تکنولوژی. 

مطلب بیان شده مقدمه ایی برای مقایسه تکنولوژی های وب و انتخاب پلتفرم مناسب برای پروژه می باشد. به شکل خلاصه اگر به یک کسب وکار کوچک (از لحاظ محتوا و امکانات) فکر میکنید، یک وبلاگ ساده وردپرس می تواند مناسب باشد اما اگر به یک فیس بوک دیگر فکر می کنید راه حلی جز طراحی سایت با استفاده از فریم ورک ها و کدنویسی اختصاصی پیش روی شما نیست .

 

Laravel یا wordpress

وردپرس چیست ؟

...................

وردپرس پر طرفدار ترین CMS موجود یا  سیستم مدیریت محتوا است. موفقیت این سیستم مدیون موارد زیر است:
۱- سادگی در توسعه و استفاده
۲- شبکه توسعه دهندگان فراوان
۳- open source و منعطف بودن آن است. 

این CMS ساخته شده  از PHP و MySQL است . در ابتدا وردپرس یک سیستم تولید محتوا برای وبلاگ نویسان بود اما با افزوده شدن امکانات و تحول زیاد آن تبدیل به یک CMS شد که بتواند سیستم های فروشگاهی را نیز سرویس دهی کند. اما مسئله مهم این است که نمی توان از این سیستم  برای دراز مدت و سیستم هایی که قرار است بزرگ شوند برنامه ریزی کرد . 
وردپرس دارای افزونه ها، قالب های فراوانی است که اضافه کردن هر نوع امکاناتی را به آن آسان کرده است. البته بیشتر این پلاگین ها رایگان است و به خاطر استفاده زیاد از آن مشکلات فنی و امنیتی آن ها در سطح مناسبی قرار ندارد.

  ویژگی های وردپرس

...................

سادگی: شاید از معروف ترین و مهم ترین ویژگی های وردپرس سادگی آن است. نه تنها برای توسعه دهندگان تازه کار آسان است بلکه برای صاحب وب سایت که می خواهند در ادامه با وب سایت کار کنند اطلاعات آن را به روز رسانی و یا نگهداری نمایند، کار به نسبت بسیار ساده است.

 

پشتیبانی: از آنجایی که بیش از 60 درصد وب سایت ها از وردپرس استفاده می کنند، توسعه دهندگان زیادی در سراسر دنیا در قالب تیم هایی در حال توسعه، بهبود، رفع خطاها و ایمن سازی وردپرس هستند. برای همین در صورت به وجود آمدن مشکلی، با یک جستجوی ساده شما به پاسخ مناسبی خواهید رسید. 
 

افزونه ها: وردپرس دارای آرشیو بزرگی از افزونه هاست که مدام در حال افزایش و بهبود و پیشرفت هستند. بنابراین در صورت نیاز به امکانات بیشتر بر روی وب سایت شما می توانید از این افزونه ها بهره مند شوید.

 

سئو: سازگاری وب سایت با موتورهای جستجو بسیارمهم است. یک وب سایت سازگار با موتورهای جستجو امکان این را فراهم می کند که مطالب بیشتری از وب سایت در موتورهای جستجو فهرست شود و در نتیجه رتبه بهتری برای وب سایت کسب خواهد شد. وردپرس نیز با این سازگاری و با کمک پلاگین های سئو امکان بهتری برای موفقیت در نتیجه جستجو فراهم کرده است.

 

امنیت: از آنجایی که کاربران وردپرس زیاد هستند. مشکلات و حفره های امنیتی آن بسیار سریع تر کشف و رفع می گردند. اما باید خاطر نشان کرد که این وظیفه مدیر و نگهدارنده وب سایت است که با به روز رسانی وب سایت آن را ایمن نگه دارد.

 

متن باز بودن: وردپرس یک CMS متن باز یا Open Source است. این به معنای آن است که شما برای استفاده از آن نیازی به خریداری لایسنس ندارید. و همچنین در تهیه هاست نیز نیازی به خریداری مجوز ها نخواهید داشت و می توانید وردپرس را رایگان استفاده کنید.

 

Laravel یا wordpress

تعریف لاراول چیست؟

...................

لاراول Laravel یکی از معروف ترین فریم ورک های PHP بر اساس معماری MVC برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب است. این فریم ورک متن باز تحت لیسانس MIT ارائه شده است. این فریم ورک PHP که بر روی اجزای symphony توسعه داده شده، ابزاری مناسب برای استفاده از کدهای قابل اعتماد و تست شده فراهم می کند و به صورت کتابخانه ای عمل میکند . لاراول کارهایی چون ارتباط با دیتابیس، سکشن ها، روتینگ ها، احراز هویت و غیره را بسیار آسان کرده است.

 

ویژگی های لاراول

...................

لاراول خیلی زود توانست به فریم ورکی محبوب نزد توسعه دهندگان تبدیل شود. شاید امروز محبوب ترین framework موجود در دنیا باشد و از ویژگی های مهم فریم ورک PHP میتوان به سادگی و سرعت بالا و امنیت بسیار مطلوب  آن اشاره کرد. در ادامه به بررسی بیشتر ویژگی های لاراول می پردازم.


سرعت: نسبت به سایر فریم ورک ها سرعت بالاتری دارد.


سادگی: انعطاف پذیری و سادگی آن کار مقیاس پذیری را در پروژه ممکن ساخته است.


امنیت : این سیستم بسیار امن طراحی شده است . 


معماری MVC: معماری تلفیقی از لایه های model-view-controller است. استفاده از این معماری فواید و راحتی فراوانی در توسعه به همراه دارد. در واقع در این نوع طراحی قسمت ها از همدیگر جدا می شوند  تا تغییر بر روی View آسیبی به اصل برنامه نزند.


متن باز: همانطور که درباره وردپرس نیز اشاره شد متن باز بودن باعث کاهش هزینه شده و علاوه بر آن به شما انعطاف بیشتری می دهد. همچنین متن باز بودن پشتیبانی عمومی را از سوی گروه های توسعه دهنده در مقیاس وسیع تری برای شما فراهم می کند. که این به تدریج باعث بهبود و کیفیت محصول می شود.

 

صفحه بندی خودکار: امکان ساخت صفحه به طور اتوماتیک به نسبت اندازه و حاشیه صفحه را فراهم می کند.


RESTFUL controllers: این منطق با کمک درخواست های POST و GET سهولت و کاهش حجم کد را فراهم می کند.
Unit Test: شما می توانید با کمک خط فرمان آرتیزان تست های همزمانی را بر کد های خود اجرا کنید.
auto-loading: این ویژگی در برنامه امکان بارگذاری اتوماتیک کامپوننت ها و کلاس ها را ایجاد می کند.
امنیت بالا: هیچ چیز به اندازه امنیت در وب مهم نیست که خوشبختانه لاراول امنیت بسیار بالایی دارد.
Migration: این ویژگی امکان انتقال کدهای برنامه و بانک اطلاعاتی را فراهم می کند.

مقایسه وردپرس و لاراول

...................

همانطور که در مقدمه توضیح داده شد هر تکنولوژی وب ویژگی هایی دارد که در نهایت این ویژگی یکی را نسبت به دیگری درهر پروژه اولویت می دهد.


 
لاراول برای چه پروژه هایی مناسب تر است؟

 

لاراول به طور حرفه ایی چالش های متداول پیش روی هر توسعه دهنده را حل کرده است:

  • پیاده سازی اعتبار سنجی و ارائه مجوز ها
  • یکپارچه سازی با سرویس های ایمیل
  • یکپارچه سازی با ابزارها برای سرعت بخشیدن به وب اپلیکیشن
  • حل مشکلات متداول آسیب پذیری
  • تست اتوماتیک
  • پیکربندی مسیریابی URL ها
  • جداسازی منطق کار از ارائه کد
  • سیستم صف تاخیر پیام ها
  • مدیریت و زمانبندی کارها و تنظیمات

 

بسیاری از افراد در ساخت محصول سفارشی مثلا خودرو از نقطه صفر آغاز می کنند، برخی نیز به دنبال سفارشی سازی قطعات آماده می روند. استفاده از یک چارچوب فوق العاده مانند لاراول، مانند داشتن یک کارگاه عالی با ابزارهای بسیاری است تا این کار را بتوان انجام داد. در حالی که با استفاده از یک برنامه مانند وردپرس، مانند شروع به مونتاژ یک ماشین می کنید، چیزی است که برای یک کار خاص مثلا وبلاگ نویسی فراهم شده است. هر دو دارای مزایا و معایب خود هستند.

 

یک ماشین سفارشی (مانند لاراول) زمان زیادی برای توسعه نیاز دارد، توسعه، نگهداری، یادگیری، خطاها و اشتباهات زیادی در این مسیر وجود دارد. اما از سوی دیگر منعطف و سفارشی بودن برای اهداف خاص و بزرگ  که توسعه داده شده به خوبی عمل می کند و در آینده کمترین نگرانی را برای توسعه کار خواهید داشت چرا که هیچ محدودیتی در قبال بزرگ شدن برنامه و توسعه آینده در مقابلتان نخواهد بود  .
 اما در مقابل در وردپرس، کمتر چیزی از پایه شروع می شود و برنامه نویسی، خطاها، نگهداری کمتری نیاز است؛ در مقابل انعطاف پذیری کمتر دارد و پیش فرض هایی درباره عملکرد نهایی وب سایت وجود دارد. در وردپرس قسمت های مختلف باید به خوبی به هم متصل شوند تا مشکلات فنی و امنیتی نداشته باشند. که در اینجا حرفه ایی بودن توسعه دهنده برای این نقاط حساس ضروری است.

  وردپرس برای چه پروژه هایی مناسب تر است؟

...................

  • وردپرس برای پروژه های  کوچک و محتوا محور مانند: پرتال های خبری ، خبرگزاری ها، وبلاگ ها و برخی از وب سایت های کوچک فروشگاهی مناسب می باشد.

 

  • همچنین وردپرس برای وب سایت هایی که عملکردها و امکانات آن ها در قالب پلاگین ها پیاده سازی شده است مناسب است.(وردپرس در این زمینه بسیار قوی است)

 

  • وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. بنابراین اگر پروژه زیر رده پورتال مبتنی بر محتوا مانند وبلاگ، روزنامه، آموزش، نمونه کارها قرار گیرد، پس وردپرس انتخاب اول است.

 

Laravel یا wordpress

از سوی دیگر، اگر پروژه شما پر از اقدامات مبتنی بر کاربر مانند ثبت نام، پیام های داخلی، آپلود محتوا، رای گیری، تطبیق پروفایل، سوابق پرداخت و موارد مشابه باشد، پس کد سفارشی مبتنی بر فریم ورک ها مانند مانند لاراول و... بسیار بهتر است. برای اینکه منصفانه نظر بدهیم، همه اینها ممکن است در وردپرس با کمک پلاگین ها قابل پیاده سازی باشد.

اما برای پروژه های بلند مدت و بزرگ نگهداری و اتصال اجزا به ساختار و به روز رسانی ها می تواند کار بسیار دشواری باشد و سیستم در نهایت آن چالاکی لازم را نداشته باشد.  در نهایت استفاده از فریم ورک ها برای استارتاپ ها و برای پروژه های بزرگ پیشنهاد می شود.

Laravel یا wordpress

162


لینک کوتاه : https://adib-it.com/b/132