مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

طراحی سایت چیست | مراحل طراحی سایت | شرکت ادیب گستر عصر نوین

اطلاعات دفتر ایران

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

طراحی سایت و مراحل طراحی وب سایت چیست؟

...................

طراحی سایت در واقع یک مفهومی از برنامه ریزی، ساخت و نگهداری وب سایت ها است.  فرآیند استفاده از خلاقیت و نوآوری در طراحی و ساخت یک وب سایت و به روز روسانی مرتب آن به منظور ایجاد تغییرات و بار گذاری مطالب جدید نیز به عنوان تعریفی از طراحی سایت بیان می شود.

علاوه بر ساخت و به روز رسانی، این مفهومی که به آن اشاره شد شامل اهمیت دادن و توجه به رابط کاربری، معماری و طراحی سایت مطابق دانش روز، چیدمان، رنگ بندی، محتوا و متن، هدایتگری آسان و همچنین طراحی آیکون های متنوع نیز می شود. 

طراحی سایت چیست
طراحی سایت چیست

بخش های طراحی سایت

...................

طراحی سایت شامل قسمت های دیگری از قبیل : امکانات بهینه سازی وب سایت برای دیده شدن در صفحات اول موتورهای جستجو (سئو)، طراحی صفحه نظرات کاربران ،  طراحی گرافیکی و همچنین طراحی رابط کاربری می باشد. اصطلاح طراحی سایت ممکن است که به جنبه های ظاهری و بصری یک وب سایت اشاره داشته باشد اما در واقع با فرآیند توسعه وب در یک مفهوم جامع و وسیعتری نیز هم پوشانی دارد. این فرآیند تنها شامل طراحی قسمت ظاهری (فرانت اند) یک سایت نیست بلکه شامل برنامه نویسی و کد گذاری نیز می شود .

عناصر و المان های اصلی یک طراحی سایت خوب

...................

به منظور ساخت و طراحی یک وب سایت خوب و مناسب که از لحاظ ظاهری جذاب، و از لحاظ فنی و تکنیکی کارآمد باشد، یک سری المان ها و عناصری وجود دارند که باید در طراحی یک سایت از آنها استفاده کرد . طراحی سایت تنها شامل ظاهر آن و اینکه یک سایت چطور به نظر می رسد و چه حسی را به ما می دهد نیست بلکه شامل این امر می شود که یک سایت چطور کار می کند و چه اندازه پاسخگوی خواسته های ما است.

هنگامی که طراحان سایت بر روی یک سایت کار میکنند. آن ها تنها از آن دسته از عناصر و عواملی که باعث جذابیت و زیبایی سایت می شوند استفاده نمی کنند بلکه سعی می کنند تا عواملی که باعث سازگاری، سرعت بخشیدن و کاربردی و مفید شدن سایت می شوند نیز استفاده کنند.

 

طراحی سایت چیست
طراحی سایت چیست

شکل: در اکثر سایت ها و صفحات سایت های مختلف، اشکالی که استفاده شده اند مربع(چهارگوش) یا مستطیل شکل هستند اما این اشکال لزوماً نیازی نیست که حتما باشند. در واقع اشکال وظیفه ایجاد یک مرزبندی در طراحی کلی را دارند و به همین منظور از آنها استفاده می شود. از این رو شما می توانید از شکل های دیگری که به نظرتان زیبا می آیند نیز استفاده کنید. اشکالی که شما انتخاب می کنید می تواند هندسی و یا هر شکل خاص دیگری باشند که با ظاهر سایتتان سازگار باشد . 

بافت و شالوده کلی سایت : بافت و قالب های کلی سایت شما موجب می شود که سایت شما یک حس خوبی را به کاربر بدهد شما می توانید از بافت های طبیعی و یا بافته های مصنوعی در سایت تان استفاده کنید. شما باید به نحوی از این عنصر استفاده کنید که محتوای قرار گرفته درون سایت شما چشمگیر و جذاب به نظر برسد.

جهت :  جهت یکی از عناصر طراحی سایت است که وظیفه حرکت و انتقال نگاه کاربر از یک سمت به سمت دیگر را دارد. یک وب سایت خوب، وب سایتی است که به طور اتوماتیک چشم را از یک گوشه از محتوای داخل سایت به گوشه دیگری ببرد این مورد مطابق ارتباط و سلسله مراتب  می باشد.

رنگ بندی: عنصر اساسی دیگر در طراحی سایت استفاده از رنگ های زیبا و مناسب است. یک سایت سیاه و سفید ممکن است برای یک سایت خاص مانند سایت های عکاسی مناسب باشد. اما ما باید بتوانیم همواره با استفاده خلاقانه از رنگ ها جذابیت یک سایت را افزایش بدهیم. رنگ ها در مرحله آخر اضافه می شوند و در طول طراحی سایت تغییری صورت نمی گیرد.

اصول طراحی سایت 

....................

به منظور ایجاد یک سایت قابل استفاده و بسیار کارآمد، طراحان سایت از یک سری اصول کلیدی که شامل نکات استاندارد می باشند استفاده می کنند و باید همواره آن را بیاد داشته باشند . در ادامه به برخی از این اصول کلیدی و استاندارد اشاره خواهیم کرد.

 

1.    ساختار قابل فهم بالا

......................
اولین قانون یا اصل کلیدی در طراحی یک سایت این است که یک سایت باید به نحوی طراحی شود که برای کاربر قابل فهم باشد و هنگام استفاده از آن گیج نشوند و بدانند که چطور و از کجا باید از آن سایت استفاده شود. در واقع سایت باید واضح و روشن طراحی شود و به خودی خود بیان کننده نحوه استفاده از آن باشد. 
برای کسی نباید علامت سوالی ایجاد شود و سیستم هدایتگری سایت را تا حد ممکن باید ساده و آسان طراحی کرد. این امر استفاده از سایت را آسان تر می کنند و باعث جذابیت بیشتر سایت می شود .

 

2.    سلسله مراتب بصری در طراحی سایت

......................


اصل دومی که به شما کمک می کند در طراحی یک سایت خوب و کارآمد موفق باشید اصل سلسله مراتب بصری است. سلسله مراتب بصری در واقع یک نظم و زنجیره ای است که بوسیله آن چشم ما هدایت می شود که از کجا شروع کند و در کجا به پایان برسد و باعث می شود آنچه را که کاربر می بیند برایش قابل فهم شود. 
وقتی یک کاربر برای اولین بار به سایت مراجعه می کند این سلسله مراتب بصری به کاربر کمک میکند که گیج نشود و به سرعت بتواند بفهمد که سایت در چه زمینه ای است و کمک می کند، موضوعی که در پی آن است را به سرعت پیدا کند. در هنگام طراحی سایت، یک طراح ابتدا باید مطالب مهم و کلیدی را شناسایی کند و آنها را به ترتیبی قرار دهد که یک بیننده به سرعت تشخیص دهد که کدام مطلب اهمیت بیشتری دارد و از یک موضوع به موضوع بعدی برو.


در اینجا دو روش برای ایجاد یک سلسله مراتب بصری بیان شده است :

 

•    سایز و اندازه متن در سلسله مراتب طراحی سایت 
در واقع سایز یکی از عناصر کلیدی در سلسله مراتب است. عکس یا مطلبی که اهمیت بیشتری دارد سایز بزرگتری دارد و در ادامه عکس یا مطلبی که اهمیت کمتری دارد سایز کوچکتری دارد. تفاوت در سایز بندی باید به گونه ای باشد که بیننده میزان اهمیت یک مطلب را بفهمد و طبق آن از مهمترین مطلب به کم اهمیت ترین مطلب هدایت شود.

 

•    محتوای سلسله مراتب  
بعد از سایز و عکس یک مطلب، عامل دیگری که می تواند میزان اهمیت مطلب را به ببینده نشان دهد نحوه چیدمان و قرار دادن محتویات سایت است. آن مطلبی که اهمیت بیشتری دارد بالاتر و واضح تر و به ترتیب مطالب بعدی در زیر آن و کمرنگ تر باشد.

طراحی سایت چیست

3.    قابل دسترس بودن طراحی سایت 

.......................

اصل مهمی که نباید نادیده گرفته شود، دسترسی آن سایت است. هنگامی که یک کاربر وارد سایت شما می شود باید بتواند به راحتی به کوچکترین اطلاعات و محتوای سایت دسترسی پیدا کند. این بدان معنا است که متون باید خوانا باشد، رنگ های سایت نباید برای چشم های بیننده آزار دهنده باشد و بک گراند سایت نباید بر محتوای سایت غلبه کند به طوری که محتوای سایت کمرنگ تر و کم اهمیت تر به نظر برسد.
به این منظور در طراحی سایت باید به رنگ بندی ها دقت شود و از عکس ها بیشتر استفاده شود چون عکس ها نسبت به متون بسیار بیشتر قابل فهم تر هستند. 

4.    ارتباط و محتوا  

.......................

هر کسی که به سایت شما مراجعه می کند به دنبال مطلب و موضوع خاصی است.  بنابراین خیلی مهم است که سایت شما بتواند با کاربر به نحوی جذاب تعامل و ارتباط داشته باشد. اطلاعات سایت شما باید قانع کننده باشد  و به راحتی قابل خواندن و قابل پردازش باشد. ارتباط خوب و سازنده فقط از طریق متن شکل نمی گیرد بلکه شامل استفاده از عکس، استفاده از اینوگرافی و سایر ابزارهای رسانه ای دیگر شامل کلیپ های ویدیویی و قطعات صوتی به این مفهوم، زبان تصویری سایت گفته می شود. 

طراحی سایت چیست
طراحی سایت چیست

5.    فضای سفید و طراحی ساده

.........................
 
یک طراحی ساده، یک طراحی کارآمد است. پیچیدگی و شلوغی سایت چیزی نیست که کاربر یا بیننده بخواهد در سایت شما ببیند و یکی از مهمترین جنبه های طراحی ساده، فضای سفید است. فضای سفید در واقع موردی است که طراحان سایت نباید از آن بترسند. فضای سفید کمک می کند که سایت شما را برای استفاده کاربران آسان تر می کند تا بتوانند به سادگی اطلاعات فراهم شده در سایت شما را درک کنند.
فضای سفید کمک می کند که سایت شما به چندین بخش مجزا تقسیم شود که تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات را برای کاربران ساده تر می کند.  برای بر طرف کردن مشکل مربوط به ساختار سلسله مراتب پیچیده همیشه استفاده از فضای سفید بهترین راه حل است.

6.    بررسی و تست مرتب سایت  

..................


تست زود به هنگام یا مرتب یکی دیگر از اصول کلیدی طراحی سایت می باشد. انجام دادن تست قابلیت کارایی و عملکرد یک سایت موجب می شود که بتوانید به نتایجی دست یابید که مشکلات یا مسائل پیچیده در مورد چیدمان و جنبه های مختلف طراحی را به راحتی برطرف کنید  
اگر سایت را مرتب تست و بررسی نکنید ممکن است یک سایت دچار مسائل خاصی شود که در دراز مدت باعث کاهش بازدید از سایت گردد و کاربران را فراری دهد. همه وبسایت ها به طور دائم نیاز به بروز رسانی و ارتقا دارند تا موجب جلب توجه و علاقه کاربران شوند

طراحی سایت چیست

205


لینک کوتاه : https://adib-it.com/b/55