مشاروه رایگان

شرکت طراحی سایت و سئو ادیب

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

استارت آپ چیست ؟ |  مفهوم start up | انواع استارت اپ

اطلاعات دفتر ایران

بلوار آیت ا… کاشانی خیابان بهمنی نژاد روبروی باشگاه پرسپولیس پلاک ۱۵ واحد 1

+98 21 49295

info@adib-it.com

در سال‌های اخیر، استارت اپ‌ها به یکی از بخش‌های مهم و حیاتی در چرخه اقتصاد جهان تبدیل شده‌اند. اما این باور کلی که همه استارت اپ‌ها مختص بیزینس‌های آنلاین هستند، صحت ندارد. در واقع، تعریف استارت آپ به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که با داشتن یک ایده نوآورانه و پتانسیل بالا، به دنبال رشد و توسعه در بازارهای جدید هستند.

استارت اپ‌ها در هر صنعت و حوزه‌ای قابل پیاده‌سازی هستند، از فناوری و نرم‌افزار گرفته تا بهداشت و محیط زیست. در واقع، هر شرکتی که با هدف تولید یک محصول نوآورانه و بازاریابی آن در بازارهای جدید، تأسیس می‌شود، به عنوان یک استارت اپ تلقی می‌شود.

بنابراین، استارت اپ‌ها به هیچ وجه مختص بیزینس آنلاین نیستند و در حوزه‌های مختلفی قابل اجرا هستند. این شرکت‌ها با داشتن یک ایده نوآورانه، ریسک بالایی را برای رشد و توسعه خود قبول می‌کنند و به دنبال فرصت‌های جدید برای بازاریابی و فروش محصولات خود هستند.

 

استارت آپ چیست؟

 

دو مشخصه‌ی کلیدی استارتاپ‌ها، تکرارپذیری و مقیاس‌پذیری هستند.

...................

به طوری که تکرارپذیر بودن یک کسب‌وکار به معنای قابلیت تکرار و افزایش درآمد به صورت مستمر است، به عنوان مثال تولید و فروش یک محصول فیزیکی یا ارائه خدمات به تعداد زیادی از مشتریان.

 از سوی دیگر، مقیاس‌پذیر بودن به معنای قابلیت گسترش کسب‌وکار با افزایش منابع و نیروهای انسانی است. بنابراین، یک کسب‌وکار قابل رشد و سودآور، با داشتن این دو ویژگی می‌تواند، در بازار موفقیت کسب کند.

معرفی استارت اپ

...................

در معرفی استارت اپ می توان گفت که در واقع کسب‌وکارهایی هستند که با ارائه راه‌حل‌های جدید، نوآورانه و همچنین خلاقانه در جهت رفع نیازهای مشتریان با سرعت رشد می کنند و به درآمد خواهند رسید. این شرکت‌ها معمولاً با ریسک‌پذیری بسیار زیادی همراه هستند و با توجه به اینکه در فرآیند کارآفرینی قرار دارند، احتمال شکست و عدم موفقیت آن‌ها نیز وجود دارد.

 

حوزه فعالیت استارت اپ ها

.....................

اکثر استارتاپ‌هایی که در دنیای امروز ظاهر می‌شوند، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با فناوری و تکنولوژی مرتبط هستند. اما به این معنا نیست که یک استارتاپ باید الزاماً یک کسب‌وکار آنلاین باشد.

برای مثال، استارتاپ‌هایی در حوزه‌های بهداشت، زیست، ‌فناوری، محصولات خوراکی، تجهیزات ساختمانی، اتومبیل و شرکت‌های مالی و... قابل پیاده‌سازی هستند. هرچند، کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیک به دلیل داشتن بازار هدف بزرگ‌تر و فضای رشد بیشتر، بسیاری از استارتاپ‌ها را به خود جذب کرده اند.

 

استارت آپ چیست؟

شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ

.................

شتاب‌دهنده‌ها مراکزی هستند که به استارتاپ‌ها در ابتدای راه کمک می‌کنند که با سرعت بیشتری رشد کنند و موفق به جذب سرمایه‌گذار شوند. خدماتی که توسط شتاب‌دهنده‌ها ارائه می‌شود، شامل ارائه آموزش‌ها، تخصیص بودجه اولیه، فضای کار، منابع مورد نیاز و... می‌شود. البته برای دریافت خدمات ارائه شده توسط شتاب‌دهنده‌ها، باید درصدی از سود کسب‌وکارتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

نحوه راه اندازی استارت اپ

..................

راه‌اندازی یک استارتاپ، در چند مرحله صورت می گیرد:

  • ایده‌پردازی

 یافتن یک ایده‌ی بکر و قابل اجرا برای راه‌اندازی کسب‌وکار است. باید به دنبال یافتن نیازهای جامعه و بازارهای دارای پتانسیل برای رفع آن نیاز باشید.

  • یافتن هم‌تیمی

 پس از یافتن ایده‌ی مناسب، باید به دنبال یافتن یک تیم قابل اعتماد و با توانایی‌های متناسب برای همکاری در راه‌اندازی کسب‌وکار باشید. این تیم می‌تواند شامل بنیان‌گذاران، کارمندان و مشاور‌های دیگر باشد.

  • سرمایه‌گذاری

 در واقع، جذب سرمایه برای کمک به راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار می باشید. می‌توانید با جذب سرمایه‌گذاران، اعتبار و منابع مالی لازم برای شروع کسب‌وکار را فراهم کنید.

  • توسعه‌ی MVP

بعد از یافتن تیم و جذب سرمایه، زمان آن است که یک MVP (کمینه محصول قابل اجرا) برای توسعه ایده‌ی داشته باشید. این MVP باید یک نسخه ساده و ابتدایی از محصول یا خدمت شما باشد که قابلیت بررسی و تست محصول یا خدمت شما را در بازار داشته باشد.

  • بازخورد و به‌روزرسانی

پس از توسعه‌ی MVP، باید آن را در بازار تست کرده و بازخورد مشتریان و کاربران را جمع‌آوری کنید. باید از این بازخورد‌ها استفاده کرده و محصول یا خدمت خود را به‌روزرسانی کنید تا به نیازهای مشتریان بیشتر پاسخ دهید.

  • رشد و توسعه

 با دریافت بازخورد و به‌روزرسانی محصول یا خدمت، باید به رشد و توسعه کسب‌وکار خود بپردازید. این شامل افزایش فروش، گسترش بازار، توسعه‌ی محصولات و خدمات جدید و ... می‌شود.

 

همچنین در هر مرحله از راه‌اندازی کسب‌وکار، باید از شرایط و محدودیت‌های مالی، زمانی، فنی و بازاریابی خود آگاه باشید و برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت این محدودیت‌ها داشته باشید. همچنین باید به دنبال ایجاد روابط خوب با مشتریان، رقبا، سرمایه‌گذاران و دیگر ارکان صنعت خود باشید. در کل، راه‌اندازی یک استارتاپ نیازمند تلاش بسیار، تصمیم‌گیری‌های درست و هم‌تیمی قوی است.

 

استارت آپ چیست؟

تفاوت استارتاپ و کسب‌ و کار کوچک

...................

استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک از جنبه‌هایی مشابه هستند، اما دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. در واقع، استارتاپ‌ها بیشتر به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که یک ایده‌ی نوآورانه دارند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و روش‌های نوین، بازاری را که تا به حال به خوبی پوشش داده نشده‌است، گسترش دهند.

 به عبارت دیگر، استارتاپ‌ها به دنبال ایجاد یک کار جدید هستند، در حالی که کسب‌وکارهای کوچک معمولا در حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند که بازارآنها به خوبی شناخته شده‌است و هدف آنها ارائه خدمات و محصولاتی برای رفع نیازهای مشتریان در آن حوزه است.

 

منابع مالی برای راه اندازی استارتاپ ها

..................

 کسب‌وکارهای کوچک معمولا با سرمایه کمتری شروع به کار می‌کنند و معمولا به دنبال رشد کمتری هستند و فعالیتشان در حوزه‌های کوچکتری تمرکز دارد. به طور کلی، استارتاپ‌ها به دنبال تغییر و نوآوری هستند، در حالی که کسب‌وکارهای کوچک بیشتر به دنبال استفاده از فرصت‌های موجود در بازار هستند.

منابع مالی برای استارتاپ‌ها شامل چندین روش و منبع است که در صورت استفاده صحیح، به آن‌ها کمک می‌کند تا با موفقیت از مراحل ابتدایی گذر کرده و به رشد خود ادامه دهند.

  • سرمایه گذاران فرشته کسب و کار

 این نوع سرمایه گذاران خصوصی به شرکت‌های استارتاپی در مرحله بذر کمک می‌کنند تا از شرایط بحرانی خود عبور کرده و به مرحله خوبی از رشد دست پیدا کنند.

  • سرمایه گذاران خطرپذیر (VC)

 این سرمایه گذاران از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین شرکت‌هایی هستند که روی استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند تا آن‌ها را در حوزه بیزینس راهنمایی کنند.

  • مراکز رشد

این مراکز در مراحل اولیه به شرکت‌ها مشاوره می دهند و در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، در نتیجه وجود این حمایت ها، استارتاپ ها، توانایی خود را در حوزه بیزینس افزایش خواهند داد.

  • وام‌های بانکی

استارتاپ‌ها در مرحله اولیه تاسیس کسب و کار، ممکن است فقط با هزینه‌های شخصی خود، جهت راه‌اندازی شروع کنند. اما در صورتی که سرمایه لازم برای توسعه کسب و کار بسیار زیاد باشد، معمولا نیاز به جذب منابع مالی بیشتری خواهند داشت.

یکی از راه‌هایی که می‌توانند برای جذب منابع مالی استفاده کنند، درخواست وام‌های بانکی است. این وام‌ها می‌توانند به استارتاپ‌ها کمک کنند تا سرمایه لازم برای توسعه، تهیه تجهیزات، پرداخت حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های مربوط به کسب و کار را فراهم کنند.

  • سرمایه‌های شخصی

 این نوع سرمایه گذاری معمولا در قدم ابتدایی تاسیس یک شرکت اتفاق می‌افتد و شامل سرمایه‌های شخصی یا سرمایه‌هایی است که دوستان یا آشنایان در اختیار شرکت قرار می‌دهند.

  • وام‌های بلاعوض دولتی

 در بعضی از کشورهای پیشرفته، دولت وام‌های بلاعوض در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا مرحله اولیه، رشد خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

استارت آپ چیست؟

نحوه تقسیم سهام استارتاپ

...................

تقسیم سهام در استارتاپ‌ها باید در مراحل اولیه و در زمان جذب سرمایه‌گذار مشخص شود. این تقسیم سهام بسته به نوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های تامین سرمایه متفاوت است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، فرشته کسب و کار و شتابدهنده‌ها هرکدام قوانین خاص خود را در این مورد دارند.

حتی در خود شرکت‌های خطرپذیر هم، مدل‌های مختلفی برای تقسیم سهام وجود دارد و باید بر اساس سیاست هر یک از شرکت‌های خطرپذیر، نحوه تقسیم سهام و بازگشت سرمایه مشخص شود.
 

برای مثال، می‌توان سهام را بین بنیان‌گذاران اصلی، کارکنان، مشاوران و سرمایه‌گذاران تقسیم کرد. همچنین، در مواردی که شرکت یک فرد بنیان‌گذار دارد، او می‌تواند سهام را بین خود و شرکا یا سرمایه‌گذارانش تقسیم کند.

به طور کلی، تقسیم سهام در استارتاپ‌ها باید عادلانه و بر اساس نقش و وظایف هر فرد یا گروه در توسعه و رشد شرکت، مشخص شود.

همچنین، باید دقت شود که تقسیم سهام به گونه‌ای صورت گیرد که هیچ کدام از شرکا یا سهام‌دارانی که نقش کمتری در توسعه شرکت داشته‌اند، احساس نارضایتی نکنند و این موضوع برای حفظ هماهنگی و موفقیت شرکت بسیار مهم است.

با توجه به دلایل بیان شده، تقسیم سهام در استارتاپ‌ها باید با دقت و توجه به جزئیات انجام شود و بهتر است با مشاوره حرفه‌ای در این زمینه، اقدام به تقسیم سهام نمایید.

 

استارت آپ چیست؟

615 ادمین وب سایت


لینک کوتاه : https://adib-it.com/b/162